هاردنر اپوکسی چیست، آموزش نحوه ترکیب رزین و هاردنر با نسبت درست

ترکیب هاردنر و رزین در سال های اخیر برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. با کمک این ترکیبات می توان محصولات مختلفی را تولید کرد.

هاردنر اپوکسی چیست

هاردنر اپوکسی محصولی است که اسم آن معمولا بلافاصله بعد از نام رزین شنیده می شود. مایع رزین به تنهایی سیالی با ماندگاری بسیار بالا محسوب می شود. این بدان معنی است که بعد از گذشت زمان طولانی به صورت مایع باقی می ماند و نمی تواند تبدیل به یک سیستم پوششی مقاوم شود. این کاملا برخلاف مواد بسیاری از مواد شیمیایی مثل رنگ ها است. رزین اپوکسی اما با انجام یک واکنش شیمیایی با هاردنر تبدیل به یک لایه مقاوم پوششی می شود که می تواند از سطح زیرین خود مقاومت کند. بعد از اضافه کردن هاردنر به رزین واکنشی با نام پلیمرازسیون رخ می دهد. در واقع در طی این فرایند ارتباط پلیمری بین اجزا و مولکول های رزین تشکیل می شود. این واکنس در واقع همان عاملی است که منجر به محکم و مقاوم شدن ساختار پلیمر می شود. انواع هاردنر های آمینی و اپوکسیدی می توانند به عنوان هاردنر رزین به آن اضافه شوند. هاردنرهای پلی آمیدی قابلیت سازگاری با حلال ها را دارند و در صورتی که نیاز داشتید تا حلال را رقیق کنید می توانید به سراغ آن بروید.

mixed resin and hardner

نحوه ترکیب رزین و هاردنر

همان طور که گفته شده نکته مهم در هنگام ترکیب رزین و هاردنر رعایت نسبت دقیق این دو عامل است. ابتدا رزین را داخل ظرف بریزید. برای ترکیب بهتر رزین و هاردنر، حتما مراحل زیر را رعایت کنید.

  1. از ظرفی استفاده کنید که تمام لبه های آن صاف و بدون هیچ گونه زاویه ای باشد. این موضوع کمک می کند تا رزین به هیچ وجه در آن نقطه تجمع پیدا نکند.
  2. تمام قسمت های مخلوط را به طور یکنواخت هم بزنید، معمولا افراد بیشتر قسمت های میانی را هم می زنند، اما به خوبی قسمت های کناری ظرف را با یکدیگر ترکیب نمی کنند. این موضوع باعث می شود که رزین نهایی به طور کامل خشک نشود و حالت چسبناک پیدا کند.
  3. در داخل ظرف یا جسم هم زن نباید هیچ گونه آلودگی، چربی، رطوبت، گرد و غبار یا حتی تار مو وجود داشته باشد. وجود چنین ناخالصی هایی مانع از شفاف شدن رزین می شود.
  4. قسمت هایی که در کناره ها یا انتهای ظرف ته نشین شدن را بر روی محصول خود نریزید. معمولا این قسمت ها به خوبی ترکیب نشده اند و می توانند کار شما را با مشکل رو به رو کنند.
  5. زمان مناسب برای ترکیب رزین و هاردنر بین 5 تا 8 دقیقه است
  6. برای هم زدن هم بهتر است به سراغ اجسامی بروید که سطح صافی دارند و هم زدن آن ها باعث اضافه شدن ناخالصی به ترکیب مورد نظرتان نمی شود.
  7. برای محاسبه حجم رزین مورد نیاز برای رزین کاری باید به چگالی مخلوط رزین و هاردنر توجه کنید. معمولا چگالی مخلوط رزین و هاردنر برابر با 1.1 است. البته دقت کنید این چگالی برای برندهای مختلف و انواع متفاوت رزین یکسان نیست.

بیشتر بخوانید: رزین اپوکسی از کجا بخریم؟

tools to mix resin and hardner

نسبت رزین و هاردنر چه مقدار باید باشد

نسبت رزین و هاردنر اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر این تناسب به خوبی میان این دو جز رعایت نشود رزین به درستی خشک نمی شود و نتیجه ی مورد انتظار به دست نمی آید. اما نسبت رزین و هاردنر در تمامی موارد یکسان نیست، بلکه بستگی به مشخصات رزین شما دارد. برای مثال نسبت هاردنر و رزین برند هور 2 به 1 هست، یعنی به ازای هر 100 گرم رزین باید به آن به میزان 50 گرم هاردنر اپوکسی اضافه کنید دقت کنید که ما نسبت این دو ماده بر اساس جرم بر روی آن ذکر شده است نه حجم. برای اندازه گیری بهتر است از ترازوی دقیق مثل ترازو کتابی استفاده کنید. معمولا پشت بسته رزین نسبت مناسب نوشته شده، هنگام شروع کار با رزین حتما به سراغ آن بروید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا