جلسه اول : آموزش های اولیه


 

سلام دوستان هنرمندم به جلسه اول آموزش ظروف هفت سین ویترای  با طرح ماهی خوش آمدید : 

در این کلاس که شامل  چهار جلسه هست قرراه با انواع تکنیک ها و اصول ویترای آشنا شیم و جلسه اول رو اختصاص دادیم به معرفی مواد و ابزار و همچنین کاربرد هر یک از مواد و ابزار در هنر ویترای و همچنین چند اموزش که برای هر نوع نقاشی روی شیشه از جمله آموزش ویترای روی ظروف هفت سین احتیاج دارید. 
 

به چه مواد و ابزاری احتیاج داریم :
 

مواد :

ظروف شیشه ای :

ویترای یعنی نقاشی روی شیشه بنابراین اولین مورد در مواد مورد نیاز ظروف شیشه ای هست . مایک ست هفت سین شیشه ای برای این کلاس تدارک دیدیم اما می تونید سایر ست های شیشه ای هفت سین رو هم از لینک ظروف شیشه ای هفت سین انتخاب کنید. و یا ظروف هفت سین رو خودتون از بین ظروف شیشه ای انتخاب و ست کنید. 
 

رنگ های ویترای

رنگ های ویترای  مورد نیاز در این کلاس آموزشی شامل رنگ های قرمز ، آبی روشن ، آبی تیره ، نارنجی،سبزه تیره هستند. شما می تونید رنگ هارو جدا جدا تهیه کنید و یا 6 رنگ اصلی رو تهیه کنید و سایر رنگ هارو از ترکیب رنگ های اصلی بسازید. 
 

تینر ویترای

کاربرد تینر ویترای برای رقیق کردن رنگ های ویترای به خصوص هنگامی است که می خوایم اکلیل رو با رنگ مخلوط کنیم. تینر باعث میشه که اکلیل به راحتی با رنگ ویترای حل بشه. 
 

دورگیر ویترای

دورگیر ها انواع مختلف و رنگ های مختلفی دارن و برای کشیدن خطوط اشکال ما از روی الگو طرح ویترای هستن دورگیری که ما دراین طرح استفاده می کنیم دورگیر طلایی اکلیلی هست. 
 

کریستال سرورنیک :

برای ضد اب و پایدار کردن ظروف دکوراتیو و رنگـ آمیزی شده از از کریستال سرورنیک استفاده میشه ،کریستال سرورنیک یه ماده دو جزیی هست و بعد از خشک شدن کاملا شفاف میشه و از سطح در زیر پوششش محافظت میکنه.
 

ورق طلا :

این ورق ها ورقه های نازکی هستن به رنگ های طلایی ، نقره ای و مسی که برای پوشناندن سطوح مختلف در هنر ویترای و نقاشی دکوراتیو کاربرد دارن در طرح ماهی ویترای ظروف هفت سین هم ما از تکنیک ورق طلا استفاده کردیم 
 

چسب ورق طلا : 

برای چسبوندن ورق های طلا و نقره و مس به سطح ظروف از چسب ورق طلا استفاده میشه
 

ابزار :
 

قلم مو  :

قلم موها دو نوع هستند قلم موهای سر تخت و قلم موهای سرگرد و دارای سایز های مختلف هستند که هر چقدر سایز قلم مو ها کوچیک تر باشه برای کارهای ظریف تر مناسب هست قلم مویی که ما در کلاس آموزشی ظروف هفت سین ویترای استفاده می کنیم قلم موی سه صفر و صفر سرگرد هست. 
 

 پالت رنگ :

می تونید از هر پالت رنگی استفاده کنید و برای اینکه پالت رنگتون رنگی نشه می تونید دور پالت رو فویل بپبچید. 

 

آموزش ساخت قیف دست ساز :

دورگیری یکی از مراحل بسیار مهم در نقاشی روی شیشه هست و نیاز به تمرین و تکرار داره ، برای دورگیری بهتر و راحت تر من توصیه می کنم که یک قیف دست ساز بسازید و دورگیری رو با اون انجام بدید.

براي اجراي راحت تر و ظريف تر روي ظروف بهتر هست از قيف دستساز در دورگيري استفاده كنيد كه با كمترين امكانات و وسايل در منزل ميتونيد بسازيد. براي ساخت قيف به نايلون ( مي توانيد از نايلون هاي كاور كتاب درسي استفاده كنيد، نايلوني كه نه خيلي ضخيم نه خيلي نازك باشه) چسب نواري، قيچي و دورگير نياز داريد.
ابتدا نايلون را به صورت مربعي برش بدید ( ابعاد مربع بسته به ميزان دورگيري داره كه ميخوايد داخلش بريزيد، براي يك دورگير رپين ابعاد ١٥*١٥ كافي هست ) حالا از يك گوشه نايلون رو به صورت مثلث تا بزنيد و شروع به پيچيدن نايلون كنيد تا به شكل قيف دربیاد، در انتها دور قيف رو با چسب نواري بچسبونيد و دورگير رو داخل قيف بريزيد و انتهاش رو هم با چسب نواري بچسبونید
دورگير رو به ميزاني كه احتياج داريد داخل قيف بريزيد چون بعد از چند روز دورگير خشك ميشه.
احتياجي نيست سر دورگير رو قيچي كنيد در حين پيچيدن نايلون سرش سوراخي ايجاد میشه درصورتي كه دورگير ازش خارج نشد ميتونيد با سوزن ته گرد راهش رو بازكنيد. 
 

در ویدئو زیر نحوه ساخت قیف آموزش داد :
 

 

آموزش نحوه پیچیدن فویل آلمینیومی دور پالت :

شستشو مدام پالت با تينر كار سخت و وقت گيري هست، بهتره قبل از رنگ آميزي پالت خود تون رو با فويل آلومينيوم نازك مانند فيلم پوشش بدید  تا بعد از اتمام كار نياز به شستشوي پالت نباشه توجه كنيد كه از فويل بسيار نازك استفاده كنيد تا انعطافپذير باشه و به شكل پالت شكل بگيره.

 

 

 

در آموزش دورگیری خطوط ،دو نوع خط داریم خطوط صاف و خطوط منحنی ا دورگیری را زا خطوط آسان تر شروع میکنیم در زیر چندنمونه الگو برای تمرین دورگیری آمده است . 
 

شکل شماره 1 : کشیدن خطوط راست با دورگیر 

شکل شماره 2 : کشیدن خطوط منحنی با دورگیر 

شکل شماره 3 : کشیدن خطوط شکسته با دورگیر 

شکل شماره 4 :کشیدن خطوط ترکیبی منحنی و راست و شکسته

 

 

 

ویدئو آموزش کشیدن خطوط صاف :

 

 

 

در جلسه بعدی منتظر شما هستم