جلسه اول : آموزش بافت پاپوش و تزیین با گل های روبان دوزی


به کلاس آموزش پیشرفته روبان دوزی رسما خوش آمدید.

اگر که در کلاس روبان دوزی مقدماتی شرکت کرده باشید با این هنر زیبا و لوازم مورد نیاز برای کار و همچنین چندین تکنیک مختلف دوخت و طرح های گوناگونی که میشه با استفاده از روبان برای تزئین پارچه ایجاد کرد، آشنا شده اید. با این حال حتی در صورت عدم شرکت در کلاس اولیه، تنها کفیست کمی دانش از هنر روبان دوزی داشته باشید تا این کلاس رو بدون دشواری به پایان برسونید.

هدف از ایجاد این دوره آموزشی، آشنایی بیشتر علاقمندان به هنر روبان دوزی با کاربرد های این هنر است و انجام چندین پروژه دوخت با روبان که باعث شود در این کار تجربه بیشتری کسب کنند.

 

برای شروع و در جلسه اول از دوره پیشرفته روبان دوزی با آموزش ساخت یک جفت پاپوش بافتنی آشنا میشید که برای تزئین اون از گل های روبان دوزی استفاده شده.

 

 

برای شروع کار نیاز به

کاموای آکریل تاپ سفید،

روبان سایز هفت به رنگهای سبز زیتونی، صورتی و آبی

برتل زرد رنگ

سوزن روبان دوزی و سوزن پلاستیکی

و فندک

داریم.

 

لازم به ذکر است که آموزش های پایه برای دوخت شلال ساده و گره فرانسوی را میتونید از طریق کلاس آموزش مقدماتی روبان دوزی مشاهده کنید.

 

گام اول :

 

 

اول از همه باید خور پاپوش رو آماده کنیم تا در مرحله بعد با استفاده از روبان روی اون رو زینت ببخشیم.

برای بافت پاپوش 14 دانه سر انداخته و 6-7 سانتی متر ساده بافی و یا هر مدل دیگرکه می خواهیم می بافیم و بعد از هر دو طرف بافت شروع به اضافه کردن دانه می کنیم.تا دانه های ما به 36 دانه برسد. سپس 10 سانتی متر ساده بافی کرده( بسته به بلندی پا). توجه داشته باشید برای آنکه لبه های کارجمع نشوند در ابتداو انتهای بافت دو دانه اول و آخر را یک دانه به زیر و یک دانه به رو می بافیم. بعد 36دانه را بر 3 تقسیم کرده و 24 دانه اول را بافته و بافت را بر می گردانیم،12 دانه را بافته و بافت را برمی گردانیم.

 

 

از این رج با بافت این 12 دانه در انتهای بافت آخرین دانه این 12 تا را با یکی از دانه های داخل میل یکی می کنیم یعنی دو تا یکی می شود. اینکار را ادامه می دهیم تا کل دانه های بافت ما همان 12 تای وسط باقی بماند( بافت به حالت گودی در می آید که برای جایگیری پاشنه پا است). بافت را کور می کنیم.

 

 

در آخر قسمت اولیه پاپوش که 14 دانه انداخته بودیم را به قسمت اریب می دوزیم در هر دو طرف که پنجه پا را شکل می دهد.

 

 

به صورت بالا.

 

 

حالا پاپوش شما به این صورت آماده میشود.

 

 

گام دوم :

 

 

بعد از آماده سازی پاپوش نوبت به تزئین اون و استفاده از روبان دوزی میرسد.

برای شروع کار روبان دوزی بر روی پاپوش اول از همه ما میخوایم یک رز عنکبوتی روی کار بدوزیم.

 

 

برای دوخت رز عنکبوتی با یک نخ و سوزن معمولی یک دایره ذهنی - چون ترسیم روی بافت کار راحتی نیست و بعد برای پاک کردن اونها شستن بافت ممکنه کمی دردسرساز شود، لازم نیست این دایره روی بافت کشیده بشه، فقط کافیه شکل دایره ای در ذهن خود داشته باشید تا طول نخ هایی که داخل آن کوک میکنید تقریبا یک اندازه باشد -  ترسیم کرده و توسط کوک پنج قسمت کنید. با این کار پایه رز عنکبوتی شما به شکل ستاره میشود.

 

 

 

دوخت رز عنکبوتی بسیار آسن است تنها کافیست در این مرحله سوزن را با روبان نیم سانتی از مرکز ستاره بیرون میکشید و  و یک در میان از لای نخ رد کنید. شما میتوانید تعداد کوک های اولیه رو بیشتر از پنج تا زده تا گل پر تر و ظریف تری داشته باشید اما برای زیبایی بیشتر کار و جلوه طبیعی تر گل رز عنکبوتی باید توجه داشته باشید که تعداد کوک های شما فرد باشه - 3و5و7و9و... - تا که بعد از رد کردن روبان از زیر و روی نخ ها نتیجه نهایی به مانند شکل طبیعی یک گل رز از گلبرگ های روی هم قرار گرفته تشکیل بشود.

به همین ترتیب به همین کار ادامه دهید.همون طور که در تصویر هم مشاهده میکنید، با چه ظرافتی روبان یکی در میان از لای نخ ها رد شده. دوخت را تا جایی که کوک ها مخفی شوند ادامه دهید.

 

با کامل شدن دوخت میبینید که یک رز عنکبوتی شکل گرفته است. حالا با دست به دوخت حالت دهید. و باری پایان دادن به دوخت اضافه روبان را در هر جایی که کوک معلوم نبود همانجا در بافت فرو کنید.

 

 

و حالا رز عنکبوتی دیگه ای را به صورت قرینه کنار این یکی گل می دوزیم.

 

گام سوم :

 

 

بعد از پایان کار دوخت رز های عنکبوتی نوبت به اضافه کردن برگ های گل میرسه، برای اینکار باید با استفاده از روبان سبز سایز هفت و دوخت شلال برگهای کوچکی در اطراف گل هامون بدوزیم. آموزش دوخت شلال بسیار ساده است و میتونین از طریق آموزش های مقدماتی داخل سایت مروری بر اون داشته باشین.

 

گام چهارم :

 

 

مسلما کار تزئین پاپوش به همین جا ختم نمیشود و قصد داریم گل های بیشتری در کنار رز های عنکبوتیمون بدوزیم. گل دومی که قصد دوختنش رو داریم، گل شلال است.

برای اینکار با روبان سایز هفت آبی و دوخت شلال سه گل پنج پر کوچک بالای گل های رز می دوزیم.

 

 

آموزش گل شلال هم از جمله تکنیک هاییه که هم در بخش آموزش های مقدماتی هم در وبلاگ هنری و بخش آموزش های پایه روبان دوزی آورده شده، پس اگه با این تکنیک آشنا نیستید و یا فراموشش کرده اید سری به آنها بزنید.

به این صورت ترکیب بندی گلهامون در میاد. برای ساخت مغزی وسط گل های پنج پر هم از برتل زرد رنگ و گره ی فرانسوی استفاده می کنیم. و با همان دوخت شلال برگهای کوچکی برای گل های آبی می دوزیم. با دوخت یک شلال از روبان صورتی غنچه هایی در اطراف گل های رزمون ایجاد می کنیم و می تونیم بنا به سلیقه ی خودمون میزان برگها و غنچه ها را بیشتر کنیم.

 

 

با تماشای ویدیوی زیر میتونید یک بار دیگه دوره ای اجمالی بر نحوه دوخت گل شلال که برای تزئین پاپوش ازش استفاده کردیم داشته باشید :

 

 

این هم از پاپوش زیبا مون که آماده شده، از آموزش این جلسه لذت بردید؟ پس جلسات بعدی را هم از دست ندید.