جلسه اول : آشنایی با مواد و ابزار مورد نیاز و مروری بر آموزش ها


به جلسه اول کلاس آموزش کچه دوزی روی لباس و شال خوش آمدید

 

خوشحالیم که باز هم برای یک آموزش دیگه همراه ما هستید، توی این دوره آموزشی قصد داریم نحوه استفاده از الیاف نمدی و یا کچه رو برای تزئین سطوح پارچه ای و یا همان کچه دوزی روی سطوح دو بعدی رو بهتون آموزش بدهیم. نحوه انجام اینکار و ابزاری که در اون استفاده میشود تا حدی مشابه کاری است که در کچه دوزی عروسک انجام میشود. اما نکات خاص و مهمی هم وجود دارد که بهتر است برای یادگیر اونها با ما همراه شوید. اگر با هنر کچه دوزی آشنایی ندارید هم اصلا جای نگرانی نیست و ما در این آموزش تمام نکاتی که به اون احتیاج دارید رو بهتون یاد خواهیم داد.

اول از همه لازم است مواد و ابزاری که برای این آموزش به اون احتیاج پیدا میکنید رو بهتون معرف کنیم.

 

لیست مواد و ابزار مورد نیاز :

 

الیاف کچه دوزی

سوزن یدکی یا تک کچه دوزی

دستگاه کچه دوزی یا همان پانچ ( پانچ شما بهتره 3 سوزنه و یا 7 سوزنه باشد.)

فرچه

کیسه فریزر

قیچی

سوزن ته گرد

و در نهایت اتوی بخار! یا اتوی معمولی به همراه یه مقدار آبlaugh

 

 

طرح انتخابی شما کاملا بسته به سلیقه و خلاقیت شما دارد و لزومی ندارد حتما از این طرح استفاده کنید. همچنین در انتخاب رنگ ها هم میتونید انواع و اقسام طیف های رنگی رو از الیاف انتخاب کرده و توی کار استفاده کنید. تنها نکته ای که باید حتما مد نظر داشته باشید، جنس پارچه یا لباسی است که انتخاب میکنید اگر لباس شما برای این کار مناسب نباشد ممکن است الیاف خوب به خورد پارچه یا پشم اون نروند و در نهایت طرح شما رو خراب کنند. کار با الیاف کچه، روی لباس های پنبه‌ای، پشمی و بافت نتیجه‌ی بهتری میده. بنابراین پارچه‌ای انتخاب کنید که با رفتن سوزن کچه دوزی داخل اون، نخ کش نشه و لباس آسیب نبینه.

 

خب حالا که با نکات لازم برای شروع و مواد و ابزار مورد نیاز آشنا شدیم، نگاهی هم به سرفصل های کلاس و بخش هایی از آموزش خواهیم انداخت که در جلسات بعدی به اونها به طور مفصل خواهیم پرداخت.

فیلم زیر فقط بخش های از آموزش هایی است که در جلسات بعد خواهید دید. نسخه اصلی فیلم ها دور تند نیست و همراه با توضیحات استاد خواهد بود.

 

 

 

در این جلسه طرح مورد نظر و الیاف مون رو انتخاب کردیم

و حالا باید با استفاده از ابزار مورد نیاز یعنی پانچ و سوزن اونها رو به لباس وصل کنیم. این مراحل رو در جلسات آینده مشاهده خواهید کرد.