جلسه اول : آشنایی با مواد و ابزار مورد نیاز و مروری بر سرفصل ها


به جلسه اول کلاس مکرومه بافی خوش آمدید

 

در این کلاس قصد داریم شما رو با نکات ابتدایی و انواع بافت های اولیه و ترکیبی آشنا کنم، و بعد از اون به سراغ نکاتی که برای بافت دستبند لازم دارید خواهیم رفت. اما نگران نباشید بعد از اینکه بافت دو نمونه دستبند و هشت نوع گره و بافت مختلف رو یاد گرفتید میتونید با کمی خلاقیت انواع زیورآلات دیگه، کیف، جای گلدانی و باقی اشیا تزئینی رو با رعایت این نکات و استفاده از همین بافت ها انجام دهید.

اول از همه باید با مواد و ابزار مورد استفاه توی این آموزش ها آشنا شوید.

 

معرفی مواد و ابزار مورد نیاز :

 

نخ مکرومه : نخی که در هنر مکرومه بافی استفاده میشه عموما به نخ مکرومه و یا حتی طناب شناخته میشود و دارای ضخامت های متنوعی است اما انواع ظریف تری از کارهای مکرومه بافی هم هستند که با نخ موم زده و یا انواع دیگر نخ هم بافته میشوند. در این آموزش ما بافت گره ها رو با استفاده از نخ های مکرومه با ضخامت نسبتا زیاد آموزش میدهیم که برای شما بهتر قابل تشخیص باشند و برای بافت دو نمونه دستبند زیبا و ظریف هم از نخ های موم زده استفاده میکنیم.

 

مهره ، سنگ ، مروارید ، منجوق : در بین بافت های مختلفی که توی ساخت زیور آلات میزنیم استفاده از مهره، منجوق و سنگ های زینتی به کار ما جلوه ای زیبا تر میدهد. جنس و نوع این سنگ یا مهره ها کاملا بسته به سلیقه ما دارد و هیچ قانون مشخصی برای انتخاب اونها وجود ندارد. انخاب رنگ برای اونها هم باید هماهنگ با رنگ نخ های مورد استفاده انجام شود. در این آموزش ما از سنگ حدید کروی براق و سنگ کروی تراش خورده استفاده کردیه ایم.

 

سوزن ته گرد و یا چسب کاغذی : برای اینکه موقع بافت نخ هایی که عموما حالت نگه دارندگی و یا پایه دارند در سر جای خود ثابت باشند میتونید اونها رو با استفاده از چسب روی سطح محکم زیر دستتون ثابت کنید و یا اگر سطحی که روی اون کار میکنید نرم هست، میتونید به جای چسب از سوزن ته گرد استفاده کنید و نخ رو با زدن سوزن به سطح زیر محکم کنید.

 

فندک : برای سوزاندن انتهای نخ های موم زده

و قیچی

 

خب حالا که با نکات لازم برای شروع و مواد و ابزار مورد نیاز آشنا شدید، وقتشه نگاهی هم به سرفصل های کلاس و بخش هایی از آموزش بندازیم که در جلسات بعدی به اونها به طور مفصل خواهیم پرداخت.

 

فیلم زیر فقط بخش های از آموزش هایی است که در جلسات بعد خواهید دید. نسخه اصلی فیلم ها دور تند نیست و همراه با توضیحات استاد خواهد بود.

 

 

در جلسه بعدی آموزش دو گره کله‌چکاوکی و کله چکاوکی برعکس رو با هم مشاهده خواهیم کرد.