جلسه اول : آشنایی با وسایل مورد نیاز وخلاصه جلسات


 

 

به جلسه اول کلاس آموزش ساخت عروسک فرشته با الیاف کچه خوش آمدید

 

 

خوشحالیم که یک بار دیگه با یک کلاس آموزشی تازه در خدمتتون هستیم. توی این کلاسی که این بار براتون آماده کردیم قصد داریم نحوه ساخت عروسک های کچه ای رو که کمی با عروسک های حجمی متفاوت هستند، به شما اموزش بدهیم. این عروسک ها که به عروسک فرشته یا پری افسانه ای معروف اند، چند ویژگی ظاهری دارند که عموما توی بیشتر اونها ثابته. یک اینکه در این عروسک ها حس نرمی الیاف باید کاملا قابل حس شدن باشد از این رو در مقایسه با انواع دیگه عروسک های کچه ای که قبلا آموزش ساخت اون ها رو تقدیمتون کرده بودیم، کمتر سوزن زده میشوند و از سوزن زدن صرفا برای نگه داشتن الیاف در قسمت های مختلف کار استفاده میشود و نه برای متراکم کردن الیاف. دیگر ویژگی این عروسک ها صورت های بدون چهره اونهاست که سادگی و جلوه خاصی در ساخت این سبک از عروسک ها ایجاد میکند و در آخر هم این نکته که برخی از انواع این عروسک ها بدون ساخت پا ساخته میشوند و انتهای دامن اونها با فرم خاصی که پیدا میکند بیشتر حس پری افسانه ای رو به بیننده ها القا میکند. البته انواعی از این عروسک ها هم هستند که شکل های متفاوتی دارند اما ما در این کلاس شکلی که مرسوم تر هست رو با ذکر همه نکات لازم برای ساخت اونها بهتون آموزش خواهیم داد.

اما قبل از اینکه به مطالب آموزشی کلاس برسیم، لازمه اول شما رو با مواد و ابزار لازم برای پروژه ای که قصد داریم پیش ببریم آشنا کنیم.

 

مواد و ابزار مورد نیاز :

 

الیاف کچه : الیافی که برای ساخت این نوع عروسک ها مورد استفاده قرار میگرند بهتر است تمیز و نرم باشند تا نتیجه بهتر و زیبا تری به دست بیاید. اما از انواع الیافی که کمی با خصوصیات فاصله دارند هم میتونید استفاده کنید و مشکلی برای ساخت عروسک نخواهید داشت.

سوزن کچه : سوزن کچه به صورت تکی برای پیش بردن این پروژه کافیست و احتیاجی به استفاده از پانچ نداریم.

توپک نمدی : از اون برای راحت تر شکل دادن به سر عروسک استفاده میکنیم، البته این امکان هم وجود دارد که با کاملا متراکم کردن الیاف کچه شکل کروی سر عروسک رو ایجاد کنید اما استفاده از توپک نمدی به کار سرعت میبخشد و مقرون به صرفه تر هم هست. رنگی که توپک نمدی انتخاب میشود باید رنگ روشنی باشد که به رنگ بدن عروسک نزدیک باشه تا از زیر الیاف مشخص نباشد، اندازه اون هم بهتر است متوسط باشه، اما در صورتی که بخواهید عروسک هایی در ابعاد بزرگتر یا کوچک تر درست کنید میتوانید از اندازه های دیگه اون تهیه کنید.

ابر فشرده یا فرچه : سطحی که موقع سوزن زدن زیر الیاف قرار میگیرد باید سطحی باشد که سوزن به داخل اون فرو برود اما اونقدر نرم نباشد که سطحی صاف رو برامون فراهم نکند. بهترین گزینه ها ابر های نسبتا فشرده یا فرچه هایی هستند که برای اینکار ساخته شده اند.

پیپ پاک کن : برای اینکه دست های عروسک قابل فرم دهی باشند و زیر ساختی برای پیچیدن الیاف به صورتی که میخواهیم در دست داشته باشیم پیپ پاک کن ها بهترین گزینه به شمار می آیند، در این مورد هم درست مثل توپک نمدی بهتر است رنگی که برای پیپ پاک کن ها انتخاب میکنید روشن و به رنگ بدن نزدیک باشد.

 

فیلم معرفی مواد و ابزار مورد نیاز :

 

 

خب حالا که با مواد و ابزار آشنا شدیم، نگاهی هم به سرفصل های کلاس و بخش هایی از آموزش خواهیم انداخت که در جلسات بعدی به اونها به طور مفصل خواهیم پرداخت. ما در این کلاس ساخت یک عروسک رو با ذکر نکات آموزشی به شما یاد خواهیم داد، باقی مسیر بسته به خلاقیت شماست که با انواع و اقسام مدل هایی که دقیقا با رعایت همین نکات میتونید بسازید آثار خاص و تکی خلق کنید.

فیلم زیر فقط بخش های از آموزش هایی است که در جلسات بعد خواهید دید. نسخه اصلی فیلم ها دور تند نیست و همراه با توضیحات استاد خواهد بود.

 

 

 

اولین بخش از آموزش که در جلسه بعد به اون خواهیم پرداخت نحوه ساخت سر عروسک با استفاده از توپک نمدی و الیاف کچه خواهد بود.