جلسه اول : معرفی مواد، ابزار و الگو برای دوخت عروسک تیلدا


به جلسه اول کلاس دوخت عروسک تیلدا خوش آمدید

 

این بار با یک آموزش ساخت عروسک دیگه در خدمتتون هستم و میخوام ساخت عروسک تیلدا رو با جزئیات بهتون آموزش بدم. توی این کلاس قراره روش برش و دوخت الگوی بدن و لباس عروسک و همچنین ساخت موی عروسک با کچه رو طی چند جلسه و با فیلم های آموزشی یاد بگیرید اما قبل از اون لازمه اول مواد و ابزاری که برای این اموزش لازم دارید رو بهتون معرفی کنیم.

 

پارچه تریکو کش  یک طرف کش کرم 25x50 سانت : برای صورت، گردن، دستها و قسمتی از پاهای عروسک مورد استفاده قرار میگیرد. برای ساخت عروسک بهتره از پارچه های یک طرف کش به جای دو طرف کش استفاده کنید که بعد از دوخت با کش امدن بی از حد ه مقدار خیلی زیادی الیاف برای پر شدن احتیاج ندارند و عروسک رو هم از فرم اصلیش خارج نمیکنند.

 

پارچه تریکو یک طرف کش سفید 25x40 سانت : برای دوخت شلوارک عروسک به کار میرودف این پارچه هم برای اینکه موقع الیاف گذاری زیاد از حد کش نیاید بهتر از یک طرف کش باشد.

 

پارچه طرح دار با طرح دلخواه 50x50 سانت : برای دوخت لباس عروسک از یک پارچه طرحدار استفاده خواهیم کرد شما میتوایند حتی با ترکیب بیشتر از دو پارچه لباس هایی با طرح های متنوع برای عروسک تون طراحی کنید ما اینجا یک لباس شیک و ساده رو برای آموزش انتخاب کرده ایم.

 

روبان پهن صورتی 30 سانت : برای لبه بالایی لباس هم میتونید با توجه به طرح از ربان یا نوار کتان استفاده کنید. در اینجا ما روبان رو برای دوخت انتخاب کردیم.

روبان نازک صورتی رنگ 60 سانت : برای لبه پایینی دامن عروسک از یک نوار نازک روبان استفاده خواهیم کرد که حدودا 60 سانتی متر برای اون به روبان نازک احتیاج خواهیم داشت.

 

الیاف پشم شیشه : برای پر کردن بدن عروسک استفاده میکنیم. حدودا به مقدار 15 گرم.

 

الیاف کچه و سوزن کچه دوزی : برای موی عروسک شما هم میتونید از کاموا، موی مصنوعی و یا کچه استفاده کنید ما اینجا نحوه ساخت موهای بافته با کچه برای عروسک رو به شما آموزش میدهیم.

و در نهایت هم نخ و سوزن خیاطی برای دوخت قسمت های مختلف کار.

 

خب حالا که مواد و ابزار رو بهتون معرفی کردیم باید بریم سراغ مراحل دوخت عروسک تیلدا، برای اینکار به الگوی دست و پای عروسک احتیاج پیدا میکنید که در جلسه آینده برای دانلود قرار داده شده، و بعد از پرینت الگوها و جدا کردنشون از کاغذ یا پیاده سازیشون روی یک کاغذ جدا و برش اون، میتونید به سراغ اولین مرحله دوخت عروسک برید.

 

 

این عروسک مراحل دوخت به نسبت ساده ای داره چرا که قسمت هایی از لباس عروسک به تن عروسک دوخته میشوند و این، کارمون رو راحت تر میکند و مواد اولیه کمتری هم استفاده میشود. پس  اولین کاری که باید انجام بشه دوخت قسمت گردن عروسک به لبه ی بالایی لباس است. برای اینکار به اندازه 16x9 سانت از پارچه تریکو کرم، 15 سانت روبان پهن، 18x28 سانت از پارچه طرحدار رو در کنار هم به صورتی که در ویدیو مشاهده میکنید با قرار دادن روبان در بین پارچه ها چرخ کنید تا در نهایت به صورتی که مشاهده میکنید به هم دوخته شوند.

خب تا به این جای کار دوخت بدن و لباس عروسک رو با هم شروع کردیم که آن رو در جلسه آینده به اتمام مییرسانیم. اما قبل از اون بذارید نگاهی اجمالی به آموزش های این کلاس تا پایان جلسه آخر بیاندازیم.

فیلم زیر بخش هایی از آموزش های این کلاس است که در این جلسه و جلسات آینده مشاهده خواهید کرد. نسخه اصلی فیلم ها همراه با صدای استاد است.

 

 

ما رو در جلسات بعد همراهی کنید تا مراحل ساخت یک عروسک زیبا رو با دوخت بدن عروسک شروع کنیم.