جلسه اول : آشنایی با وسایل مورد نیاز تریکو بافی


 

به جلسه اول کلاس آموزش تریکو بافی سبد تریکو خوش آمدید

 

با سلام خدمت شما هنرمندان و علامندان به هنر عزیز

تریکو بافی از شکل های جذاب هنر بافتنی و قلاب بافی به حساب می آیند که به علت استفاده از کامواهای مخصوص آثار به دست آماده از این هنر برای مصارفی همچون ساخت سبد تریکو ، کریر تریکو نوزاد و حتی صندلی های راحتی مناسب است و تا حدی استحکام کافی رو در صورت رعایت نکات لازم برای ساخت وسایل تزئینی در ابعاد نسبتا بزرگ به شما میدهد. سبد های تریکو هم یکی از پرکاربردترین آثاریه که میتوان با این هنر ساخت و برای نگه داری وسایل ریز و درشت از اونها استفاده کرد. من در این کلاس میخواهم بهتون بافت سبد های تریکو که بین هنرمندان سرزمینمون خیلی پر طرفدار شده رو با ذکر تمامی نکات لازم برای مبتدی ها و افرادی که دبنال آموزش های نو در این زمینه هستند، آموزش بدهم. در جلسات آینده شما رو با دو نوع مختلف بافت مختلف کفی دایره ای شکل، دو نوع مختلف بافت مربعی/ مستطیلی و دو نوع بافت برای کفی بیضی شکل یکی با استفاده از کفی آماده بیضی شکل و دیگری بدون نیاز به کفی، و همچنین شش نوع بافت مختلف دیواره - بافت گندمی، حصیری، کج راه، ستاره ای، حبابی و پیچ - آشنا میکنم. اما قبل از اون لازمه که نکات اولیه برای تهیه مواد و ابزار لازم رو برای شما بازگو کنم.

 

کاموا یا نخ تریکو

این کامواها در مقایسه با کامواهای معمول از قطر بیشتری برخورداند، و البته خود این کامواها هم در چندین سایز در بازار عرضه شده اند و برای مصارف مختلف قابل تهیه هستند. در این کلاس من از کامواهایی با عرض 10 میلیمتر استفاده میکنم که برای بافت بافت سبد مناسب هستند. نکته ی دیگری که باید زمان تهیه نخ تریکو مد نظر قرار بدید، لطافت این نوع کامواها هست، به علت اینکه این کامواها در بافت باید حرکت راحتی روی هم داشته باشند،و همچنین به علت اینکه سطح کامواها بعد از پایان بافت روی کار قابل لمس هست، بهتر است که از انواع لطیف این نوع کامواها استفاده کنید.

 

قلاب تریکو بافی

در تریکو بافی عموما از میل بافتنی برای بافت استفاده نمیشود و این کار با قلاب های مخصوص که به نسبت قلاب های قلاب بافی بزرگتر هستند استفاده میکنیم. برای انتخاب سایز قلاب مناسب میتونید به اندازه عرض کاموای خود توجه کنید و دقیقا قلابی به همون سایز رو تهیه کنید. به عنوان مثال برای عرض 10 میل من در اینجا از قلاب سایز 10 استفاده خواهم کرد. علاوه بر این قلاب ها در جنس های مختلف نیز موجود هستند که شما میتوانید بسته به راحتی خودتون هر کدوم از این قلاب ها رو برای کار تهیه کنید.

 

کفی سبد تریکو

 

یکی دیگر از موادی که کار بافت سبد تریکو رو به مراتب راحت تر میکند و استحکام سبد رو هم بالا میبرد، کفی های سبد تریکو آماده ای هستند که در جنس های پلاستیکی، پلکسی و چوبی قابل تهیه اند. در جلسات آینده نحوه کار با این نوع کفی ها رو نیز به شما آموزش خواهم داد.

 

خب حالا که با مواد و ابزار مورد نیاز در هنر تریکو بافی و اولین بخش از آموزش روش اول بافت کفی دایره ای رو یاد گرفتید نوبت به آن رسیده که به سراغ باقی قسمت های آموزش برویم.

در زیر بخش های کوتاهی از مراحل بعدی آموزش رو که در جلسات آینده تقدیم حضورتان خواهد شد رو مشاهده میکنید. نسخه اصلی فیلم ها دور تند نیست و همراه با توضیحات استاد خواهد بود.

 

 

در جلسه آینده ادامه آموزش روش اول بافت دایره ای برای کفه سبد رو مشاهده خواهید کرد و در ادامه به انواع بافت های دیگر برای کفه و دیواره سبد خواهیم پرداخت.