جلسه اول: معرفی هنر صابون سازی و آشنایی با ابزار و وسایل


 

قدیما مردم از صابون برای شست‌وشوی مو، ظروف، لباس‌ها و غیره استفاده می‌کردند و محصولات پاک‌کننده‌ی شیمیایی در اوایل قرن بیستم بود که در دسترس مردم قرار گرفتند. 
‌اولین محصولات پاک‌کننده‌ی شیمیایی توسط آلمان‌ها در زمان جنگ جهانی اول به دلیل کمبود چربی برای تولید صابون معرفی و از اونجا بود که شامپو و محصولات شیمیایی شوینده‌ی لباس و ظروف به خونه‌ها راه پیدا کردند و‌ جزئی از سبک زندگی مردم شدند.
‌ولی با گذشت سال‌ها و با بررسی آسیب‌هایی که شامپوها و سایر محصولات شوینده با بسته‌بندی پلاستیکی برای محیط‌زیست و ورود ذرات شیمیایی‌شون به آب‌ها داره، دوباره سبک زندگی‌ها تغییر کرده و صابون مو به حمام‌ها برگشته. 
‌صابون‌های طبیعی تولید شده از طریق روش سرد، گزینه‌های خوبی به جای شامپو‌ها هستند. پرس سرد به حفظ ویتامین‌های A و E در روغن های طبیعی کمک می‌کنه که مواد مغذی خوبی برای تغذیه‌‌ی مو هستند. پرس سرد به حفظ گلیسیرین در صابون هم کمک می‌کنه که از خشکی مو پیشگیری می‌کنه.

صابون طبیعی چیست؟ 

صابون به عنوان یک ماده پاک کننده شناخته شده است که کثیفی های پوست را در  آب حل میکند.
این فرآیند می توانند علاوه بر شستشو ، پوست را تغذیه و رطوبت رسانی کند روغن های گیاهی اضافی در این صابون ها جایگزین چربی شسته شده از پوست می شوند و احساس شادابی به پوست می دهد و مانع از بروز چین و چروک می شود.
ساخت صابون طبیعی به معنای اجتناب از استفاده از هر گونه مواد تشکیل دهنده ای است که می تواند سمی باشد و یا به روش هایی تولید شود که از مواد یا روش های متداول استفاده نکنند . این بدان معنی است که از رنگ، عطر و یا مواد افزودنی مصنوعی، در صابون استفاده نشود. 

چرا صابون دست‌ساز استفاده کنیم ؟

حسن ساخت صابون دست ساز این است که شما از مواد تشکیل دهنده آن اطلاع دارید و می توانید با خیال راحت از آن برای پوست تان استفاده نمایید. 
مواد پاک کننده و چیزی که امروزه به عنوان صابون استفاده میکنیم ( صابون‌های صنعتی موجود در بازار ) برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در آلمان تولید شد وصابونی که به شکل امروزی ما ازش استفاده میکنیم از زمان جنگ جهانی دوم به وجود آمده است 
مواد شیمیایی علاوه بر آلرژی می توانند اثرات بسیار بدی بر سلامت تان بگذارند و باعث عفونت های ویروسی و باکتریایی شوند.در واقع هیچ یک از صابون های شیمیایی تجاری استثنا نیستند و همه آنها شامل مواد خطرناک زیر هستند:
بنزیل استات: سرطان زاست. می تواند با سرطان پانکراس همراه باشد و چشم ها و ریه را تحریک کند.
بنزالدهید: برای سیستم عصبی خطرناک است. کسانی که بیش از حد در معرض بنزالدهید هستند دچار استفراغ، سرگیجه و افت فشار خون می شوند.
اتانول: منجر به تحریک دستگاه تنفسی و ایجاد اختلالات دید در دراز مدت می شود. اتانول در حقیقت یک زباله خطرناک است.
سولفات سدیم: رطوبت پوست را از بین می برد. این ماده شیمیایی جهش زا حتی می تواند مواد ژنتیکی را در سلول ها تغییر دهد.
تریکلوزان: به عنوان یک ضد باکتری برای جلوگیری از باز تولید باکتری ها شناخته می شود اما همه باکتری ها هم بر خلاف اسم شان مضر نیستند. اگر حتی در تابستان هم زیاد سرما می خورید یکی از دلایلش می تواند استفاده زیاد از صابون و وجود تریکلوزان باشد.
تالو (tallow): بیشترین مصرف را در صابون‌های صنعتی دارد . تالو یا پیه گاو و گوسفند که به دلیل ارزان بودن در صنعت صابون سازی به وفور استفاده میشود.
در واقع صابونی که استفاده میکنیم بر خلاف اسمشان یک ماده شوینده است با ترکیبات مواد شوینده فقط با دوز پایین‌‌تر !
صابون هاي دستساز، دوستدار طبيعت هستند ودر توليد صابون دستساز مواد شيمايي و مضر براي طبيعت استفاده نميشود. ماده اصلي توليد صابون ها روغن هاي گياهي و طبيعي هست.
و در نهایت محصولات دستساز روي حيوانات تست نميشوند و باعث آسیب به آنها نمیشود.

 

 

خب حالا که باهم دلایل استفاده از صابون های دستساز رو متوجه شدیم

به سراغ خلاصه جلسات میریم و بعد باهم کار رو شروع میکنیم

 

 


 

امیدوارم در جلسات بعدی با من همراه باشید