حلال رزین اپوکسی چیست؟ معرفی انواع حلال رزین

حلال رزین اپوکسی چیست؟

استفاده از رزین به دلیل ماهیت و جنس و همچنین تنوع استفاده از آن، زیادتر از گذشته است. کسب اطلاعات در این زمینه مخصوصا حلال رزین اپوکسی و اشراف کامل به تمام بخش های آن بسیار مهم و ارزشمندتر شدند.

حتما هنگام ساخت محصولات رزینی شنیدید که باید در برخی موارد از ماده حل کننده رزین اپوکسی استفاده کرد. اما واقعا حلال رزین اپوکسی چیست؟

معنای کلمه حلال چیست؟

اگر در ابتدا بتوانیم معنای کلمه حلال را متوجه شویم، به راحتی بتوانیم توضیحی ساده از عنوان این ماده بدست آوریم. حلال در لغت به معنی حل کننده است. پس اگر بخواهیم حلال رزین اپوکسی شفاف را معنا کنیم اینطور می شود که معنای آن ماده ای که رزین اپوکسی در آن حل می شود. بصورت علمی تر، رزین اپوکسی با ماده حلال خود واکنش می دهد.

حال به یک سوال مهمتر می رسیم و آن سوال اینطور بیان می شود که دلیل و علت استفاده از حلال در اپوکسی چیست؟

موارد استفاده از حلال رزین اپوکسی چیست؟

ممکن است در هنگام کار و ساخت و استفاد از وسایل رزین اپوکسی، مقداری از رزین بر روی محیط اطراف مثل فرش، دست و یا میز کار بریزد و بصورت ژله ای یا خشک تبدیل شود. در این مرحله حلال های رزین اپوکسی کار را برای تولید کننده بسیار آسان می کند.

وظیفه حلال ها ایجاد واکنش شیمیایی با رزین و سست کردن بدنه و عناصر رزین است تا امکان جدا سازی آنها وجود داشته باشد. البته باید در نظر گرفت که انواع حلال اپوکسی دارای قدرت و دلیل استفاده های متفاوت هستند و باید در هنگام خرید به این موارد دقت شود.

رزین اپوکسی هنری
رزین رقیق شده و در حال ریختن برروی کار

انواع حلال قابل استفاده برای رزین اپوکسی

حلال های گوناگونی در سطح بازار وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد. اما همانطور که مطرح شد، باید بدانیم که در ابتدا هدفمان برای استفاده از حلال رزین چیست. سپس بدانیم که کدام یک از انواع حلال ها برای ما مناسب تر است. در ادامه به معرفی برخی از انواع حلال ها را معرفی خواهیم نمود:

1-حلال های رقیق کننده

2-حلال های پاک کننده

این نوع حلال ها به بافت مولکولی و شیمیایی رزین آسیب نمی زند و کیفیت آن را تغییر نمی دهد.

انواع حلال ها مانند حلال های پاک کننده که هدف آنها پاک کردن و از بین بردن ژل یا رزین خشک شده از روی سطوح استفاده خواهد شد. این نوع حلال ها بافت مولکولی رزین را می شکنند و باعث از بین رفتن انسجام و محکم بودن رزین اپوکسی می شود و از بین می رود.

استون؛ حلال در دسترس و ارزان قیمت

از حلال هایی که در منزل برای رزین استفاده می شود، استون است. استون به دلیل خاصیت شیمیایی که دارد و همچنین قیمت ارزان آن، در اغلب خانه ها وجود دارد. استفاده اصلی از استون برای پاک کردن لاک خانم ها است. از استون نیز برای از بین بردن رزین استفاده می کنند.

لطفا در نظر داشته باشید که نمی توان در هر مکانی از حلال ها استفاده کرد. زیرا علیرغم منفعتی که در پاک کردن رزین دارد، اگر بر روی دست استفاده شود، خاصیت جذب ماد از طریق پوست را افزایش می دهد. این باعث می شود تا مواد شیمیایی به راحتی وارد پوست و بدن شود.

بهتر است در هنگام استفاده از رزین، حتما دستکش مخصوص در دست داشته باشید و در صورتی که رزین به دست شما برخورد کرد و یا چسبید، آن را با آب گرم و صابون بصورت دقیق بشویید.

غیر از حلال های موجود، می توانید برای از بین بردن رزین اپوکسی خشک شده از سشوارهای صنعتی جهت گرما دهی مستقیم و مایع شدن رزین استفاده کنید. می توانید از تکه های یخ و قرار دادن آن بر روی سطح رزین بطوری که کاملا یخ بزند و سفت شود استفاده کنید. این کار باعث می شود تا پس از سفت شدن، بوسیله چکش اقدام به شکستن و خرد کردن آن تکه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا