رنگ مولتی سورفیس چیست؟ (کاربردها + مقایسه با سایر رنگ ها)

رنگ مولتی سورفیس چیست و چه تفاوتی با سایر رنگ ها از جمله سلفی دکور و مولتی دکور دارد؟ در این مقاله به صورت کامل به بررسی تعاریف، کاربردها و تفاوت این رنگ ها با یکدیگر می پردازیم.

برای شروع بازسازی و رنگ آمیزی باید به ۲ نکته توجه کنیم:

  • از چه رنگی میخوایم استفاده کنیم و بهتره بگم چه رنگی برای ما مناسب هست ؟
  • باید از چه تکنیکی استفاده بکنیم و در واقع خروجی نهایی ما میخواد چه شکی باشه؟

برای پاسخ به این سوال ها، ابتدا باید بدانیم چه وسیله ای و با چه جنسی را میخواهیم رنگ کنیم.

رنگ آکریلیک

ساده ترین نوع رنگ ها، رنگ آکریلیک هست. این رنگ پوشش دهی متوسط، چسبندگی نسبتا کم و نمای نهایی نیمه براق داره. وقتی میگم چسبندگی کم یعنی حتما باید روی سطح رو سنباده کشی کنید و روی سطوح خیلی لیز قابل اجرا نیست و باید پرایمر و آستر پلاستیک بزنید.

برای سنباده کشی هم باید ابتدا سطح رو خوب تمیز کنید. بعد از سنباده ۶۰ تا ۲۲۰ رو به ترتیب بکشید تا لایه رویی که روکش داشته از بین بره و آماده رنگ آمیزی بشه. دقت کنید سنباده کشی خیلی خیلی تو نتیجه نهایی مهم هست و باید برای این مرحله خوب وقت بزارید.

در آخر هم سطح رو خوب تمیز کنید تا هیچ گرد و خاکی نداشته باشه، چون گرد و غبار چسبندگی رنگ رو کاهش میده.

خرید رنگ اکریلیک

رنگ مولتی سورفیس چیست؟

بعد از رنگ اکریلیک، رنگ های مولتی سرفیس به بازار عرضه شد. ویژگی اصلی این رنگ ضد حرارت بودنش هست، یعنی میتونید روی کتری، یخچال و … از این رنگ استفاده کنید. ویژگی دیگری که این رنگ رو پر طرفدار کرد، پوشش دهی خوب و چسبندگی بالاش بود.

پس در نتیجه اولین سری رنگ هایی که برای بازسازی مناسب هستند، رنگ مولتی سرفیس بود. رنگ های مولتی سرفیس بی بو و پایه آب هستند و ظاهر نهایی نیمه ماتی دارند.

قبل از استفاده از این رنگ باید آن را با آب رقیق کنید. بعد روی سطح با غلطک یا قلم مو بزنید. برای داشتن نتیجه بهتر۳ لایه رنگ آمیزی کنید. پس از رنگ آمیزی لایه اول روی سطح باید ۲۴ ساعت صبر کرد و دست دوم و سوم را بعد از ۱۲ ساعت بزنید.

برای اینکه رنگ های Rich Multi Surface کارایی بالایی داشته باشند، قبل از هر بار استفاده باید ۱ تا ۲ دقیقه رنگ به خوبی تکان داده شود.

به دلیل قوام بالای رنگ، مقدار رقیق شدن با آب بین لایه ها متفاوت باشد. مقدار رقت لایه اول 1/2 (یعنی نصف اب، نصف رنگ)، مقدار رقت لایه های بعدی 1/3 است (یعنی یک واحد آب، دو واحد رنگ).

همونطور که از اسم این رنگ پیداست، رنگ مولتی سرفیس روی اکثر سطوح مثل شیشه، سرامیک، بوم، کاغذ، پلی استر، فرنیچر، چوب، فلز، پرسلاین، پلاستیک، دیوار، کاشی و حتی یونولیت قابل استفاده است.

خرید رنگ مولتی سورفیس

بیشتر بخوانید: تفاوت رنگ مولتی سورفیس با اکریلیک (+ ویدیو)

رنگ مولتی دکور

بعد از انقلاب بزرگی که رنگ مولتی سرفیس ایجاد کرد، نوبت تغییر جدیدی رسید و مدتی بعد از معرفی رنگ های مولتی سرفیس، رنگ های مولتی دکور معرفی شد. رنگ های مولتی دکور بر پایه آب بوده و بدون بو هستند.

فرق اصلی رنگ مولتی دکور و مولتی سرفیس در ظاهر مات و ابریشمی بود. رنگ مولتی دکور مستقیما بدون رقیق سازی روی سطح اعمال میشود و به دلیل رنگدانه بالاتر، پوشش نهایی را در ۲ لایه می تواند داشته باشد. چسبندگی این رنگ به قدری زیاد شد که حتی روی ام دی اف روکش دار هم بدون سنباده کشی قابل استفاده هست.

رنگ مولتی دکور علاوه بر سطوحی که مولتی سرفیس پوشش میداد، روی چرم هم قابل اجرا هست.

رنگ مولتی دکور ریچ مستقیماً بدون رقیق سازی روی سطح زده می شود. باید به مدت ۱ دقیقه تکان داده شود. قبل از هر استفاده، رنگ ها را می توان با هم ترکیب کرد.

از دیگر ویژگی های آن این است که هیچ اثری از قلم مو باقی نمی گذارد و برای استفاده با غلتک مناسب است.

خرید رنگ مولتی دکور

رنگ سلفی دکور

اما جدیدترین و کامل ترین رنگ تخصصی برای بازسازی معرفی شد و یک ویژگی بسیار خاص داشت. اسم این رنگ سلفی دکور است. رنگ سلفی دکور ریچ، جدیدترین و کامل ترین رنگ هست که تمام ویژگی های رنگ های قبلی را دارد؛ با این تفاوت که داخل رنگ وارنیش هم هست. یعنی شما برای تثبیت نیازی نیست در آخر روی سطح وارنیش بزنید و خاصیت چسبندگی به سطحش هم بیشتر از رنگ های قبلی است.

مطالعه بیشتر: طرز استفاده از وارنیش

این رنگ اختصاصی برای لوازم منزل و مبلمان طراحی شد، پس در نتیجه بهترین گزینه برای بازسازی وسایل چوبی قدیمی خونه به حساب میاد. این رنگ ها را می توان روی مبلمان چوبی صیقلی، لاکی و غیر لاکی اجرا کرد. این رنگ ظاهری لطیف و مات به سطحی که روی آن اعمال می شود می دهند.

حجم این رنگ ۲۴۰ میل هست و حدودا ۳ متر مربع را پوشش میدهد.

بسته به وضعیت سطح، عموماً توصیه می شود ۲-۳ لایه رنگ آمیزی کنید، بنابر این ظاهر یک دست تر به دست می آید. این رنگ ها نیازی به رقیق شدن ندارند و آماده استفاده مستقیم هستند. رنگ ها را می توان با یکدیگر مخلوط کرد. آنها برای استفاده از غلتک نقاشی و قلم مو مناسب هستند. هنگام تغییر شکل سطوح و مبلمان لاک زده شده با سلفی دکور، نیازی به آماده سازی یا سمباده زدن سطح نیست. کافی است سطح رنگ شده تمیز و خشک باشد.

حداقل ۶-۴ ساعت بین هر لایه رنگ باید صبر کرد و قبل از هر بار شروع رنگ آمیزی، رنگ را تکان داد. مدت زمان تثبیت کامل سطح رنگ شده با سلفی دکور ۴-۵ روز می باشد.

خرید رنگ سلفی دکور

نکات و سوالات مهم در استفاده از رنگ ها

قبل از شروع رنگ آمیزی ( فرقی نمیکنه با چه رنگی) حتما سطحی که میخواد رنگ بشه باید کامل تمیز بشه. چون وجود مواد شیمیایی، چربی و گرد و خاک باعث میشه چسبندگی رنگ به سطح کم بشه و در نتیجه کارتون یکدست نباشه. بهترین راه برای تمیز کردن سطح هم استفاده از ترکیب آب و سرکه است.

همونطور که گفته شد رنگ های سلفی دکور داخلشون وارنیش هست و نیازی به وارنیش زدن ندارند، اما در سایر رنگ ها برای وارنیش زدن بهتر هست ۴۸ ساعت بعد از اتمام رنگ آمیزی کار رو شروع کنید و ۲ لایه بزنید و بین هر لایه حداقل ۱ روز صبر کنید.

چرا وارنیش که روی سطح کار استفاده کرده‌ام به‌طور کامل خشک نمی‌شود و حالت چسبناک دارد؟

 دقت کنید که وارنیش را به‌خوبی تکان دهید و روی سطح بزنید مهم‌تر اینکه از زدن لایه‌های ضخیم بر روی کار پرهیز کنید .حتماً دقت کنید که ۲۴ ساعت از زدن هر لایه گذشته باشد و لایه قبلی کاملاً خشک‌شده باشد. اگر بعد از خشک شدن وارنیش هنوز سطحتون چسب ناک بود روش باد سشوار سرد بگیرید.

 از چه وارنیشی استفاده کنم؟

از انواع وارنیش بر پایه آب میتونید استفاده کنید. (فوق العاده مات، مات، نیمه مات، براق و فوق‌العاده براق) برای استفاده راحت طولانی مدت ۴۸ ساعت پس از اتمام فرآیند رنگ آمیزی ترجیح داده شود. فرآیند لاک زدن باید حداقل در ۲ لایه با فواصل ۱ روز اعمال شود.

خشک شدن کامل رنگ چقدر طول میشکد؟

می توانید ۱ روز پس از اتمام مراحل رنگ آمیزی و لاک زدن، استفاده از آن را با دقت شروع کنید. توصیه می شود هنگام تمیز کردن سطح رنگ شده ابتدا از آب و صابون استفاده شود. دوره کامل استخوان سازی و ضد حرارت شدن برای رنگ های مولتی سرفیس ۲۱-۳۰ روز است.

چگونه سطح را تمیز کنیم؟

مهم است که سطح قبل از فرآیند عاری از روغن و مواد شیمیایی مشابه باشد. توصیه می شود محل رنگ آمیزی را با آب سرکه تمیز کنید. خاک، روغن و گرد و غبار؛ چسبندگی رنگ به سطح را کاهش می دهد.

سوالات متداول

مولتی سورفیس چیست؟

مولتی سورفیس به رنگ های ضدحرارتی می گویند که پوشش دهی خوب و چسبندگی بالا دارند. این رنگ ها بهترین انتخاب برای بازسازی وسایل خانه هستند. رنگ های مولتی سرفیس بی بو و پایه آب هستند و ظاهر نهایی نیمه ماتی دارند.

حلال رنگ مولتی سورفیس چیست؟

رنگ مولتی سورفیس ریچ بر پایه آب است.

رنگ مولتی سورفیس از کجا بخرم؟

شما می توانید انواع رنگ های مولتی سورفیس، مولتی دکور و سلفی دکور را با تنوع رنگ بالا از سایت هنری با قیمت مناسب به صورت اینترنتی تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا