نقاشی روی بوم با رنگ اکریلیک

استفاده از رنگ اکریلیک روی بوم یک راه سرگرم کننده برای شروع نقاشی است. رنگ‌های اکریلیک معمولاً ارزان‌تر از رنگ‌های روغنی هستند و به سرعت خشک می‌شوند (در مقاله تفاوت رنگ روغن و اکریلیک در موردش صحبت کردیم).

برای شروع، لوازم خود را جمع آوری کنید و فضای کاری خود را آماده کنید. پس از آن، برای شروع نقاشی روی بوم‌های خود، انواع حرکت های قلم مو را یاد بگیرید و سپس روی یادگیری تکنیک‌های پیشرفته‌تر کار کنید. در ادامه این آموزش از هنری نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی بوم را به شما آموزش می دهیم.

وسایل مورد نیاز برای نقاشی با رنگ اکریلیک روی بوم

خوبی رنگ های اکریلیک این است که نیازی به تجهیزات اضافی و آماده سازی زیادی نخواهید داشت. با این حال، اگر با اکریلیک روی بوم نقاشی می‌کنید، به برخی از وسایل هنری اولیه نیاز دارید که ممکن است از قبل هم در خانه داشته باشید.

خرید قلمو نقاشی

از انواع قلمو های ساخته شده برای رنگ اکریلیک استفاده کنید. برای تکمیل یک نقاشی، به یک قلمو زمینه حدود 2 اینچ (5.1 سانتی متر) یا بیشتر، قلموهای سرکج، یک قلمو سر تخت 1 اینچی (2.5 سانتی متر) و قلمو سرگرد در اندازه های مختلف نیاز دارید. برای راحتی کار، بسته های متنوعی از قلم موها را انتخاب کنید که کیفیت مناسبی داشته باشند.

قلموهای مصنوعی انتخاب بهتری هستند، زیرا نرم تر از برس های طبیعی تر بوده و استفاده از آن ها با اکریلیک راحت تر است.

وسایل لازم برای نقاشی روی بوم با رنگ اکریلیک

خرید رنگ اکریلیک هنری

البته که شما به رنگ های اکریلیک برای شروع نقاشی نیاز خواهید داشت. داشتن یک انتخاب خوب از رنگ ها به شما اطمینان می دهد که می توانید تمام رنگ ها و سایه هایی را که برای ایجاد آثار هنری خود نیاز دارید، ایجاد کنید.

ما در فروشگاه هنری بهترین مارک رنگ اکریلیک را برای فروش قرار داده ایم و شما می توانید هر کدام که به بودجه تان نزدیک تر است را خریداری کنید. لازم به ذکر است بهترین برند و پیشنهاد ما برای استفاده رنگ اکریلیک وستا است که ساخت ایران می باشد.

لوازم مورد نیاز نقاشی روی بوم با رنگ اکریلیک

خرید پالت رنگ

برای ایجاد سایه های ایده آل خود، از ترکیب رنگ های اکریلیک غافل نشوید. می توانید این کار را با یک پالت رنگ نقاشی به راحتی انجام دهید.

آماده سازی محل کار

با قلم مو، بوم، پالت و رنگ یک فضای کار را برای خود آماده کنید. میزتان را با پلاستیک محافظت کنید، مانند پلی اتیلن. آن را باز کرده و با نوار چسب بزنید. یک سطل کوچک یا لیوان آب هم در نزدیکی خود داشته باشید تا قلموهای رنگ خود را تمیز کنید.

نکته: اگر نمی خواهید پلی اتیلن بخرید، از کیسه زباله یا روزنامه استفاده کنید.

رنگ های اکریلیک را در یک پالت رنگ مدیریت کنید

احتمالا دوست ندارید وقتی در حال نقاشی هستید، رنگ ها را هدر بدهید یا دوباره آن ها را بسازید.

یک پالت درب دار رنگ شما را مرطوب نگه می دارد و به شما امکان می دهد یک روز دیگر دوباره از آن استفاده کنید. سعی کنید رنگ های خود را بر اساس رنگین کمان مرتب کنید تا بتوانید هر رنگ را به راحتی پیدا کنید.

ROYGBIV یا قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش را به خاطر بسپارید. فراموش نکنید که سفید و سیاه را نیز به مجموعه رنگ های خود اضافه کنید. رنگ ها را در مرکز پالت با استفاده از یک کاردک نقاشی مخلوط کنید.

 

مقالات مرتبط: رنگ اکریلیک چیست؟ (+ بررسی مزایا و معایب رنگ های اکرولیک)

 

شروع نقاشی با رنگ اکریلیک روی بوم

در ادامه آموزش قدم به قدم نقاشی با رنگ اکریلیک روی بوم را آورده ایم.

با مداد ذغالی روی بوم طراحی کنید تا چیدمان مشخص شود

خطوط اصلی آنچه را که می خواهید روی بوم نقاشی کنید اضافه کنید. جزئیات زیادی را اضافه نکنید، زیرا به هر حال در مدتی کوتاه رنگ آمیزی می شوند. فقط اشکال بزرگ را اضافه کنید. زغال چوب انتخاب خوبی برای اینکار است، زیرا در رنگ حل می شود.

طراحی روی بوم با مداد ذغالی

قبل از شروع، رنگ های خود را مخلوط کنید

اگر می خواهید، می توانید فقط با رنگ های قرمز، زرد، آبی و سفید شروع کنید. رنگ‌های قرمز، زرد و آبی را در سه دایره کوچک پالت قرار دهید تا گوشه‌های یک مثلث تشکیل شود. رنگ های اولیه را با هم مخلوط ککردهنید تا رنگ های ثانویه ایجاد شود و مثلث را با این کار پر کنید.

به عنوان مثال، کمی قرمز را به سمت وسط ضلع مثلث حرکت دهید و کمی آبی را به همان نقطه حرکت دهید. آنها را با هم مخلوط کنید تا بنفش شوند. زرد و قرمز رنگ نارنجی را می سازند و آبی و زرد باعث ایجاد رنگ سبز می شوند.

برای پیدا کردن رنگ هایی که دوست دارید باید آزمون و خطا کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید مقدار زیادی آبی را با کمی زرد مخلوط کنید تا سبز مایل به آبی باشد. برای مخلوط کردن رنگ ها می توانید از قلم مو یا کاردک نقاشی استفاده کنید.

نقاشی با رنگ اکریلیک روی بوم

قلموی خود را قبل از رنگ آمیزی در آب فرو ببرید

به طور کلی، قبل از شروع نقاشی، به کمی آب روی قلم مو نیاز دارید. با این حال، خیلی زیاد خیس نکنید، بنابراین قبل از فرو بردن آن در رنگ اکرولیک، آن را روی یک حوله کاغذی بکشید تا آبش گرفته شود. برای تغییر دادن رنگ، قلموی خود را در یک فنجان آب بشویید. آب را تمیز کنید تا رنگ آبکی روی بوم شما جاری نشود.

نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی بوم

کار روی پس زمینه

پس زمینه را با یک قلمو پهن مانند زمینه 2 اینچی (5.1 سانتی متری) پر کنید. بعد از اینکه قلم مو را در آب فرو کردید، نیمه پایینی موها را رنگ بزنید و از حرکات پهن برای پر کردن زمینه استفاده کنید.

یک قلم مو بزرگتر می تواند به شما کمک کند قسمت بیشتری از بوم را بپوشانید. همچنین می‌توانید از قلموی بزرگ‌تری برای ایجاد اشکال بزرگی که نقاشی می‌کنید، استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر یک گل را روی پس زمینه نقاشی می کنید، پس زمینه را با یک قلم مو بزرگ پر کنید. سپس گلبرگ ها و هر بخش بزرگ دیگری از رنگ را با یک قلم موی متوسط تا بزرگ رنگ کنید.

اماده کردن پس زمینه برای نقاشی با رنگ اکریلیک

استفاده از قلمو سرکج برای خطوط عریض و ظریف

قلمو سرکج را به سمت لبه پهن زاویه دهید تا یک خط عریض بکشید. اگر آن را به سمت نوک دیگر زاویه دهید، یک خط باریک خواهید داشت. هنگامی که در حال کشیدن ضربه هستید، زاویه نوک را تغییر دهید تا از یک خط پهن به یک خط ظریف یا برعکس حرکت کنید.

نقاشی روی بوم با رنگ اکریلیک و قلمو

یک قلمو سرگرد را برای خطوط ظریف تر امتحان کنید

وقتی جزئیات را اضافه می کنید، یک قلمو سرگرد کوچک انتخاب کنید. براش شماره 8 خطوط گسترده تری را انجام می دهد، در حالی که عدد 0 جزئیات بسیار کوچک را پر می کند. آب را به قلمو نقاشی اضافه کنید و سپس آن را بکشید تا فقط مرطوب شود. رنگ را به نوک آن اضافه کنید و سپس از آن برای نقاشی جزئیات دقیق روی بوم خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید گلی را نقاشی کنید، با قلموی کوچک‌تری وارد آن شوید تا چیزهایی مانند مرکز گل، رگبرگ‌های روی برگ‌ها، ساقه گل و جزئیات سایه‌زنی روی گلبرگ را اضافه کنید.

استفاده از قلمو گرد برای نقاشی روی بوم با اکرولیک

سریع کار کنید تا رنگ اکرولیک خشک نشود

رنگ اکریلیک خیلی سریعتر از رنگ روغن خشک می شود، بنابراین باید سریع حرکت کنید. هر بار فقط با کمی رنگ شروع کنید تا رنگ را هدر ندهید. هنگامی که رنگ ها را با هم مخلوط می کنید، از رنگ به سرعت استفاده کنید، زیرا فرآیند مخلوط رنگ ها باعث خشک شدن سریعتر آن می شود.

می توانید با قرار دادن یک حوله کاغذی خیس روی پالت، روند خشک شدن را کم کنید. همچنین مدیوم ژل می تواند عمر رنگ شما را افزایش دهد. در حالی که رنگ ها را با هم مخلوط می کنید، فقط کمی آن را به رنگ اضافه کنید.

نقاشی روی بوم با اکریلیک

رنگ را با آب آغشته کنید تا رنگ های خشک شده ترکیب شوند

اضافه کردن مقداری آب هر از گاهی به شما کمک می کند تا رنگی را که قبلاً خشک شده است، بتوانید ترکیب کنید. از یک بطری اسپری آب پاش استفاده کنید و وقتی رنگ خشک می‌شود، یک لایه آب سبک به آن اضافه کنید.

همچنین می توانید از این تکنیک برای آب انداختن رنگ استفاده کنید، در واقع اینکار آن را بیشتر شبیه آبرنگ می کند. با این حال، سعی کنید بیشتر از نسبت 1 به 2 استفاده نکنید. نازک شدن بیش از حد آن می تواند باعث جدا شدن رنگ شود.

تکنیک های پیشرفته نقاشی روی بوم با رنگ اکریلیک

برای اینکه کارتان حرفه ای تر باشد، حتما از تکنیک های پیشرفته تر استفاده کنید. در ادامه برخی از این تکنیک ها را بررسی می کنیم.

براش خشک را امتحان کنید تا ظاهری پردار داشته باشید

براش زدن خشک تکنیکی است که می توانید با هر قلمویی خشک اجرا کنید. کمی رنگ به انتهای قلم مو اضافه کنید و هر مقدار اضافی را پاک کنید. نوک قلم مو را به آرامی روی بوم بکشید که ظاهری پردار ایجاد می کند. کلید این ضربه این است که بیش از حد قلم موی خود را اغشته به رنگ اکریلیک نکنید.

تکنیک های پیشرفته نقاشی با رنگ اکریلیک روی بوم

از یک قلمو بادبزنی برای ایجاد چندین خط به طور همزمان استفاده کنید

قلمو بادبزنی پهن می شود، بنابراین کشیدن اشیایی مانند برگ درخت را آسان می کند. از طرف بلند برای ایجاد لبه استفاده کنید و سپس از قسمت دیگر برای ضخیم تر کردن خط استفاده کنید و آن را به سمت پایین بکشید تا به شکل برگ ها یا خطوط نازک شود.

استفاده زا قلمو بادبزنی برای نقاشی با رنگ اکریلیک

برای ایجاد بافت، رنگ را با کاردک به صورت ضخیم اعمال کنید

این تکنیک ایمپاستو (impasto) نامیده می شود. از کاردک خود برای برداشتن یک حجم مشخصی رنگ و اعمال آن روی بوم استفاده کنید. آن را کاملا صاف نکنید. در عوض، مقداری از آن را بالا نگه دارید تا بافت نقاشی ایجاد شود.

استفاده از کاردک برای نقاشی روی بوم

رنگ را روی بوم بریزید (یا بپاشید) تا جلوه ای روان داشته باشد

این تکنیک به شما اجازه می دهد تا کمی با رنگ خود کارای عجیب کنید. بوم خود را صاف قرار دهید و سپس رنگ را روی بوم بریزید. می‌توانید از فنجان یا لیوان، محفظه ای که رنگ در آن وارد شده است یا قلمو رنگ برای چکه کردن استفاده کنید. انجام این تکنیک، رنگ خود را با نسبت 1 به 2  با آب رقیق کنید.

بافت های جالب را با وسایل خانه ایجاد کنید

شما می توانید از طیف گسترده ای از وسایل خانه برای نقاشی روی بوم با رنگ اکریلیک استفاده کنید، مانند یک مسواک تمیز، حوله کاغذی، یک اسفنج یا یک خلال دندان. با آیتم های مختلف آزمایش کنید تا ببینید چه اثری را دوست دارید.

به خاطر داشته باشید که رنگ اکریلیک پس از خشک شدن روی بسیاری از سطوح به طور دائمی باقی می ماند. بنابراین فقط از مواردی استفاده کنید که می خواهید بعد از آن دور بیندازید.

ایجاد بافت با مسواک در نقاشی روی بوم

 

مقالات مرتبط: طرز استفاده از رنگ اکریلیک

 

3 نکته مهم در نقاشی روی بوم با رنگ اکریلیک

  1. پس از اتمام نقاشی، می توانید روی بوم خود وارنیش بزنید و با یک قاب شیشه ای از آن محافظت کنید تا از تغییر رنگ، ترک یا تاب برداشتن آن جلوگیری کنید.
  2. رنگ اکریلیک پس از خشک شدن دائمی است. هنگام کار لباس کهنه بپوشید تا لباس های خوب خود را خراب نکنید.
  3. پس از اتمام نقاشی، قلم موها را فوراً با آب بشویید. چرا که رنگ روی قلم مو خشک می‌شود و بیرون نمی‌آید و در نتیجه قلموی شما خراب می شود.

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی بوم

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی بوم

برای حذف رنگ اکریلیک از روی بوم از ایزوپروپیل الکل (حداقل 60٪ محلول) استفاده کنید. ایزوپروپیل الکل از هم جدا می شود و زنجیره های پلیمری را که روی رنگ اکریلیک می نشینند، زمانی که رنگ خشک می شود، حل می کند. نسبت به سایر انواع حلال رنگ مقرون به صرفه تر و کمتر برای محیط زیست سمی است.

نکات مهم:

  • لطفا در استفاده از ایزوپروپیل الکل احتیاط کنید.
  • ایزوپروپیل الکل بسیار قابل اشتعال است. در نزدیکی شعله باز استفاده نکنید.
  • در مکانی با تهویه مناسب کار کنید و دود را استنشاق نکنید.
  • برای محافظت از دستان خود از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

مراحل پاک کردن رنگ اکریلیک از روی بوم

مراحل کار:

  1. بوم را با رنگ خشک شده روی یک سطح سخت (مانند میز یا زمین) قرار دهید.
  2. الکل را روی حوله بریزید تا مرطوب شود. دستمال پارچه ای یا حوله ابزار ترجیحی برای استفاده از الکل است. اگر پارچه ای ندارید از دستمال کاغذی استفاده کنید.
  3. حوله را روی رنگ خشک شده قرار دهید. اجازه دهید پارچه مرطوب روی رنگ خشک شده بماند. ایزوپروپیل الکل تمام رنگ اکریلیک را که در تماس باشد، پاک می کند. مراقب باشید که آن را از رنگی که می خواهید نگه دارید، دور کنید.
  4. پارچه را به آرامی به مدت 30 ثانیه عقب و جلو کنید. پیشرفت خود را بررسی کنید. خواهید دید که رنگ شروع به بلند شدن از روی بوم می کند.
  5. هنگام استفاده از الکل، بوم را فشار ندهید. این ممکن است بوم را پاره کند.
  6. اجازه دهید بوم کاملاً در هوای آزاد خشک شود. حداقل 2-3 دقیقه زمان بگذارید.
  7. از گوش پاک کن (یا یک قلم مو کوچک) برای کارهای دقیق و برای برداشتن و پاک کردن کامل رنگ از پارچه یا دستمال کاغذی استفاده کنید.
  8. مراحل قبلی را تکرار کنید تا رنگ پاک شود.

استفاده از گوش پاک کن برای حذف رنگ اکریلیک

سوالات متداول

آیا باید بوم را برای رنگ های اکریلیک پرایم کنم؟

استفاده از ژسو (gesso) به عنوان لایه پایه برای نقاشی به شما کمک می کند بیشترین اشباع رنگ ها را دریافت کنید. اگر کاغذ را با جسو پرایم نکنید، رنگ به بوم جذب می شود.

نقش بطری اسپری در نقاشی با رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ های اکریلیک خیلی زود خشک می شوند. استفاده از بطری اسپری، یک راه آسان برای مرطوب نگه داشتن آنهاست. اگر در حال رنگ آمیزی یک منطقه بزرگ با یک رنگ هستید، ابتدا با اسپری کردن بوم می توانید از خشک شدن آن ها قبل از اینکه ترکیب را به پایان برسانید، جلوگیری کنید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا