‍10 تفاوت رنگ روغن و اکریلیک

در این مقاله از سایت هنری می خواهیم تفاوت های اصلی رنگ اکریلیک و روغن را در هنر نقاشی بررسی کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

۷ تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک در یک نگاه

تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک

رنگ روغنرنگ اکریلیک
زمان خشک شدنآهستهسریع
حلال رنگتینرآب
سازگار با محیط زیستنیستهست
تمیز کردن قلموبا محلول های رقیق کنندهبا آب
نیاز به آماده سازی سطحداردندارد
تغییر رنگمی دهدنمی دهد
قیمتبیشترکمتر

رنگ اکریلیک چیست؟

اکریلیک نوعی رنگ حاوی رنگدانه و آب است. به طور کلی شبیه رنگ روغن است، اما سریعتر از سایر انواع نقاشی خشک می شود. می توان از آن به طور سنتی بر روی بوم ها یا به عنوان هنر مدرن دکوراتیو روی شیشه، چوب، کاغذ و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. همچنین مدیوم‌های اکریلیک زیادی برای استفاده با رنگ وجود دارد.

اکریلیک ها تقریباً مانند روغن ها ساخته می شوند به جز بدون پایه روغن. این بدان معناست که استفاده از آنها ایمن تر است و شما می توانید به رنگ های روشن دست یابید. برای اشنایی بیشتر با رنگ های اکریلیک و مزایا و معایبشان مقاله رنگ اکریلیک چیست را بخوانید.

رنگ روغن چیست؟

رنگ روغن به دلیل قوام و بافت آن نسبت به سایر رنگ ها متفاوت هستند. رنگ‌های روغنی بسیار غلیظ، روغنی با مواد چسبنده هستند که وقتی روی هر سطحی اعمال می‌شوند، احساس نرمی به آن‌ها می‌دهند.

تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن

تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن

در ادامه به اصلی ترین تفاوت های رنگ اکریلیک و روغن می پردازیم.

زمان و سرعت خشک شدن رنگ

یکی از بزرگترین تفاوت های این دو رنگ زمان خشک شدن آنهاست. رنگ های روغنی به آهستگی خشک می شوند. ممکن است چند روز طول بکشد تا رنگدانه کاملاً ببندد و به شما این امکان را می دهد که از کار فاصله گرفته و در زمان دیگری به آن بازگردید. یکی از معایب این کار این است که یک نقاشی رنگ روغن ممکن است چندین ماه طول بکشد تا کاملا خشک شود.

از طرف دیگر اکریلیک ها به سرعت خشک می شوند. در برخی موارد، تنظیم آنها ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد. اگر به سبک گرافیکی کار می‌کنید یا ترجیح می‌دهید نقاشی خود را در یک سرعت به پایان برسانید، اکریلیک بهترین انتخاب است.

ترکیب رنگ ها

شما می توانید رنگ های اکریلیک را با استفاده از پالت نقاشی با هم مخلوط کنید. اگر رنگی ایجاد کرده‌اید که خیلی تیره یا روشن است، می‌توانید رنگ بیشتری اضافه کنید تا زمانی که به تن دلخواه خود برسیددر حالی که در رنگ های روغنی از رنگدانه‌ها استفاده می‌شود، به این معنی که به خوبی با هم ترکیب نمی‌شوند، مگر اینکه یک ماده روغنی به مخلوط اضافه شود.  اما مزیت این روش دستیابی به رنگ های روشن تر در مقایسه با استفاده از اکریلیک به تنهایی است.

پایداری و مقاومت در برابر نور

مقاومت در برابر نور به معنی مقاومت رنگ در برابر تغییر یا ایجاد سایه هنگام قرار گرفتن در معرض نور یا سطوح مختلف تابش UV است. رنگ‌های روغنی به طور کلی بادوام‌تر از رنگ های اکریلیک هستند، بنابراین بسیاری از مردم آن‌ها را تنها به همین دلیل انتخاب می‌کنند.

حلال رنگ

رنگ اکریلیک پایه آب است و توانایی این را دارد که با آب حل شود، یعنی برای استفاده از این رنگ باید آن را با مقدار مشخصی آب مخلوط کنید، اما رنگ روغن پایه روغن است و قبل از استفاده باید با حلال های نفتی مانند تینر مخلوط شود. البته نوعی از این رنگ ها هم هستند که قابلیت حل شدن در آب را دارند.

سازگاری با محیط زیست

اکریلیک یکی از رنگ های پایه آب است و به همین دلیل دوستدار محیط زیست است، اما رنگ روغن بر پایه نفت است و به دلیل موادی که دارد، با محیط زیست سازگار نیست.

مقالات مرتبط: نقاشی با رنگ اکریلیک روی بوم 

تمیز کردن قلمو نقاشی

قلموی آغشته به رنگ اکریلیک را می توان خیلی سریع با آب پاک کرد، اما برای تمیز کردن قلمو نقاشی آغشته به رنگ روغن، باید از ترکیبات مخصوص و محلول های رقیق کننده خاص استفاده کنید.

کیفیت رنگ های خشک شده

هنگامی که رنگ اکریلیک خشک شد، دیگر نمی توان آن را تغییر داد، در حالی که رنگ روغن را می توان مجدداً توسط مدیوم ها مرطوب کرد و در آن تغییر ایجاد کرد. از طرفی، رنگ روغن با گذشت زمان حتی برای دیوارهای داخلی خانه که در معرض نور مستقیم خورشید نیستند، تغییر رنگ داده و زرد می شود، اما رنگ اکریلیک ماندگاری بیشتری دارد و در مقابل نور خورشید زرد نمی شود.

آماده سازی سطح

برای استفاده از رنگ اکریلیک نیازی به آماده سازی سطحی نیست و می توانید آن را بر روی بسیاری از سطوح استفاده کنید. اما برای کار با رنگ روغن ابتدا باید سطح را آماده کنید.

کاربردهای رنگ

اگرچه رنگ روغن کاملا قابل شستشو است، اما برای رنگ آمیزی فضای بیرونی مناسب نیست. ساختار رنگ روغن به گونه ایست که در برابر آب، نور خورشید و ترک خوردگی و شکستگی انعطاف پذیر نیست.

از سوی دیگر، رنگ اکریلیک بهترین انتخاب برای استفاده در فضای بیرونی است. بنابراین بهترین رنگ برای رنگ آمیزی نمای ساختمان هم رنگ آکریلیک است.

تفاوت قیمت رنگ روغن و اکریلیک

به طور کلی،‌ قیمت رنگ اکریلیک پایین تر از رنگ روغن است. البته برند سازنده رنگ هم در قیمت آن بسیار تاثیرگذار است. مثلا قیمت رنگ اکریلیک وستا از پرسیس ارت و هور بیشتر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا