چگونه قلم موی خراب شده را درست کنیم؟

بهترین روش نگهداری از قلمو و روش های شستن آن

مراقبت و تمیز کردن قلمو

قلم مو ها یک سرمایه هستنداگر به درستی از آن استفاده و مراقبت شود، قلموی شما عمر طولانی و عملکرد بهتری دارد.  برای حفظ عمر قلم موها، مهم است که به روش صحیح از آنها مراقبت کنید. با ادامه این مقاله از سایت فروش محصولات هنری همراه ما باشید.

مراقبت از قلمو های رنگ می تواند بر طول عمر قلمو های ما تأثیر بگذارد، در هزینه ما صرفه جویی کند و حتی ایجاد آثار هنری با کیفیت را آسان تر کند. پول زیادی صرف خرید یک قلموی رنگ با کیفیت می شود و این یکی از دلایلی است که چرا ما باید به خوبی از قلمو های رنگ خود مراقبت میکنیم.

این دلیل می تواند انگیزه خوبی برای تمیز نگه داشتن قلمو های ما باشد. دلیل دیگر، برای تمیز کردن منظم و کامل قلموهای رنگ این است که بر روی اثر هنری ما تأثیر می‌گذارد .قلمویی که کاملاً خراب شده است، رنگ‌آمیزی خوب را دشوار می‌کند، اما یک قلموی خوب مراقبت شده، کارایی ما را ساده می‌کند.

 

چگونه از قلمو ها نگهداری کنیم؟

مهم نیست که چه نوع قلموی دارید، روش مراقبت صحیح از آنها همیشه یکسان است.

  1. قلمو های رنگ خود را سریع تمیز کنید

هرگز اجازه ندهید رنگ روی قلم مو خشک شود.برای اینکه طول عمر قلمو خود را افزایش دهید و آن را زود در سطل نیندازید، بلافاصله پس از استفاده، قلمو های رنگ را تمیز کنید.

بهترین کاری که می توانید برای قلموهای خود انجام دهید. مهم نیست که از چه وسیله ای استفاده کنید. هرگز اجازه ندهید رنگ در موهایش خشک شود.

تمیز کردن سریع قلم مو‌ها بهترین عادتی است که هر هنرمندی می‌تواند داشته باشد، و این ساده‌ترین راه برای تضمین طولانی‌تر کردن عمر قلمو است.

قلمو را بین رنگ آمیزی ها تمیز کنید. حتی اگر بعد از آن از همان رنگ استفاده کنید.

مهم ترین نکته ای که در هنگام کار با اکریلیک باید از نظر مراقبت از قلم مو به خاطر بسپارید این است که رنگ اکریلیک خیلی سریع خشک می شود. همیشه قلموی خود را خیس یا مرطوب نگه دارید. هر چه رنگ مدت زمان بیشتری روی قلم مو خشک شود، رنگ سخت تر می شود، و حذف آن دشوارتر . رنگ اکریلیک خشک شده روی قلم مو اساساً قلم مو را خراب می کند.

  1. قلمو را به درستی تمیز کنید

اولین قدم در مراقبت از قلممو های رنگی شما این است که مشخص کنید به چه نوع پاک کننده ای برای تمیزکاری نیاز دارند. به عنوان مثال، قلمو های آبرنگ به همان روال تمیز کردن سختگیرانه ای که قلم مو هایی که برای رنگ های روغنی استفاده می شوند، نیاز ندارند.

رنگ آبرنگ و اکریلیک باید با آب و صابون ملایم تمیز شود. رنگ روغن باید ابتدا با الکل های صنعتی و سپس با آب و صابون تمیز شود. اگر می خواهید از مواد شیمیایی اجتناب کنید، می توانید از روغن بچه استفاده کنید.

نگهداری قلم‌مو های اکریلیک و رنگ روغن سخت تر است و برای بیرون آوردن رنگ از موها کار بیشتری لازم است. اگر این قلمو ها تمیز نشوند، خطر خشک شدن رنگ روی موها وجود دارد و قلم مو خراب شده و غیر قابل استفاده میشود.

  1. مراقب شکل قلم مو باشید

هنگام تمیز کردن قلموهای خود، مراقب باشید که آنها را به شدت تمیز نکنید تا شکل اصلی خود را از دست بدهند. ما قلموها را با توجه به شکل و اندازه‌شان انتخاب می‌کنیم و تمیز کردن بی‌دقت آن‌ها با شدت بیش از حد می‌تواند باعث شود که یک قلمو از شکل مورد نظر خود خارج شود.

  1. بست فلزی قلمو (فرول) را تمیز نگه دارید

آن بست نقره ای را می بینید که موهای قلم مو را با دسته به هم وصل می کند؟ آن قسمت از قلمو فرول نامیده می شود. به طور کلی، سعی کنید رنگ روی فرول نباشد و قلم مو را تا فرول در رنگ فرو نکنید. وقتی رنگ روی فرل می‌افتد، معمولاً در یک حباب بزرگ بین فرول و موها متصل می‌شود و نتیجه (حتی پس از شستن آن) این است که موها از هم جدا می‌شوند و ساییده می‌شوند. پس تمام تلاش خود را بکنید که روی این قسمت از قلم مو رنگ نگیرید! پاک کردن رنگ خیس از این ناحیه سخت است و اگر خشک شود، سخت تر است ،اما اگر رنگی شد، باید تمیز کردن را از آنجا شروع کنید. حتی اگر بیش از 15 دقیقه طول بکشد.

دلیل بزرگی که باعث می‌شود بیشتر قلموها آسیب ببینند و عملکرد خود را از دست بدهند، مربوط به ورود رنگ خشک شده به فرول است،

  1. رنگ اضافی را تمیز کنید

تمام رنگ اضافی را با یک پارچه نرم یا حوله کاغذی پاک کنید.

  1. زیاد خیس نکنید

هرگز قلمو خود را در یک فنجان آب برای مدت طولانی نگذارید. این به موها آسیب می رساند!

در مورد تمیز کردن قلم مو های رنگ دو نقطه مقابل وجود دارد، شما می توانید آنها را به ندرت تمیز کنید، یا می توانید آنها را به مدت طولانی در محلول تمیز کننده قرار دهید.

خیساندن طولانی مدت قلمو همیشه به سر قلم مو آسیب نمی رساند، اما می تواند دسته چوبی را منحرف کند و سطح قلمو را از بین ببرد. در برخی موارد حتی می تواند دسته قلمو را شل کند تا شروع به جدا شدن از بقیه قلمو کند.

  1. قلموی خود را روی سر آن قرار ندهید

هرگز اجازه ندهید که قلمو روی سرش بماند. درعوض، اگر نیاز دارید قلم مو خود را روی زمین بگذارید، بهتر است اجازه دهید آن را روی یک ناحیه خشک (مانند دستمال کاغذی) بگذارید. قلمو های تمیز را به صورت عمودی، سمت سر به سمت بالا نگهداری کنید. یا به صورت افقی، حالتی که سمت سر تحت هیچ فشاری قرار نگیرد. قبل از نگهداری از خشک بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

  1. قلمو را به صورت عمودی در آب قرار ندهید

اگر قلمو خود را در حالت عمودی در آب یا هر نوع حلال تمیزکننده قرار دهید، موها به راحتی خم می شوند و شکل آنها برای همیشه تغییر می کند. نه تنها این، بلکه آب نیز می تواند به پایه موها نفوذ کند و چسب نگهدارنده آنها را شل کند و در نتیجه موها از بین بروند.

  1. قلمو ها را به درستی نگهداری کنید

پس از تمیز کردن، آب اضافی را خارج کنید، موها را با انگشتان خود در جای خود قرار داده و فرم دهید و قلمو را به صورت عمودی روی دسته قرار دهید تا خشک شود.

  1. از قلم موی مناسب هرکار استفاده کنید

سعی کنید نوع قلمویی را که استفاده می کنید که برای آن کار مناسب است. به عنوان مثال، قلمو هایی با موهای تخت یا قلمو سر تخت و مستطیلی برای جاهایی که نیاز به رنگ زدن در سطح زیاد دارد بهترین هستند.

اطمینان از مراقبت و نگهداری از قلمو ها نیاز به دقت بسیار دقیقی دارد، اما نتیجه باعث صرفه‌جویی زیادی در پول ما می‌شود.

بدون این ابزارها، خلاقیت ما مختل می‌شود و توجه و مراقبتی که شایسته آن‌ها است، بخش مهمی از فرآیند خلاقیت است.

 

به دنبال بهترین قلمو هستید؟ روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید قلمو پارس آرت

چگونه قلمو های رنگ را تمیز کنیم؟

در اینجا یک آموزش دقیق تر در مورد نحوه تمیز کردن و خشک کردن قلمو های رنگ به شما میدهم .

  1. ابتدا قلمو را پاک کنید تا بیشتر باقیمانده رنگ از بین برود.

می توانید از دستمال کاغذی یا پارچه پارچه ای استفاده کنید، نکته این است که بلافاصله با آب شروع نکنید. با اینکار ، بقیه مراحل تمیز کردن آسان تر خواهد بود.

  1. قلمو را بشویید.

قلم مو را در یک کاسه آب یا حلال بریزید و آن را بچرخانید تا باقیمانده رنگ تا حد ممکن پاک شود.

دوباره ، برای از بین بردن حلال اضافی از دستمال کاغذی یا حوله پارچه ای استفاده کنید.

اما اگر در مرحله قبل فقط از آب استفاده کردید، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید.

  1. زیر آب جاری بشویید.

قلمو خود را به سینک ببرید و موها را زیر آب جاری ولرم قرار دهید. آنها را با انگشت بشویید تا مطمئن شوید که هر چیز غیر ضروری بین آنها را پاک کرده اید.باقی مانده رنگ را نیز از دسته بشویید.

 

  1. با صابون بشویید.

مقداری صابون را روی قلمو خود قرار دهید و موها را به آرامی با انگشتان خود بشویید. سپس مجدد مرحله ی ۳ را تکرار کنید.

اگر صابون ندارید، استفاده از صابون مایع اشکالی ندارد. فقط از مایع ظرفشویی استفاده نکنید، زیرا معمولاً دارای مواد شیمیایی است که برای موهای ظریف قلمو بسیار قوی است.

  1. آب اضافی را پاک کنید.

هنگامی که مطمئن شدید تمام رنگ پاک شده است، قلم مو را تکان دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. مطمئن شوید که موها خم نشده باشند. در حالی که هنوز خیس هستند آنها را صاف کنید و تمام آب اضافی را با یک حوله پارچه ای پاک کنید.

اجازه دهید قلم مو در مکانی امن، ترجیحا افقی خشک شود.

 

چگونه قلمو های رنگ سفت و خشک شده را نرم کنیم؟

با گذشت زمان، هر قلمویی، موهای خود را سفت می کند، حتی موهای طبیعی. این کار پروژه های نقاشی آینده را دشوارتر می کند. بنابراین، اگر برای قلموهای خود ارزش قائل هستید و ترجیح می‌دهید سعی کنید موهای سفت شده آن‌ها را نرم کنید، در اینجا به شما یاد میدهم کاری کنید که  به جای دور انداختن آنها دوباره نرمشان کنید.

  1. در سرکه بجوشانید

قلموی خود را در یک قابلمه پر از سرکه قرار دهید و آن را برای چند دقیقه یا تا زمانی که موها قادر به حرکت باشند بجوشانید.

  1. رنگ اضافی را پاک کنید

ممکن است شما آن را نبینید، اما موهای به احتمال زیاد به دلیل باقی ماندن رنگ سفت شده اند. قلم مو ها را از سرکه در حال جوش بردارید و از یک کاردک نقاشی فلزی برای جدا کردن هر چیزی که بعد از جوشیدن باقی مانده است استفاده کنید.

  1. دوباره بجوشانید

اگر قلموی شما کاملا نرم نشده است ، فرآیند جوش را تکرار کنید. گاهی اوقات، چند دقیقه به تنهایی کافی نیست، و اگر موها هنوز خیلی سخت است که جدا شوند، دوباره این کار را انجام دهید.

  1. نرم کننده را از روی موها بمالید

بعد از اینکه جوشاندن تمام شد و مطمئن شدید که رنگ دیگری در راه نیست، موها را کاملا با نرم کننده بپوشانید.

  1. تمام قلمو ها را در کیسه های پلاستیکی قرار دهید

کیسه ها را در آب داغ قرار دهید. گرما به نرم کننده کمک می کند تا به راحتی وارد موها شود. آنها را به مدت یک ساعت آنجا بگذارید.

  1. قلمو ها را بشویید

پس از یک آبکشی دیگر، قلمو های شما باید نرم و آماده استفاده باشند.

 

 

نحوه تمیز کردن غلتک های رنگ

غلطک رنگ، ابزاری ایده‌آل برای فضاهای بزرگ دیوار یا سقف است، تمیز کردن کامل آن پس از هر بار استفاده از اهمیت بیشتری برخوردارند، زیرا الیاف آن‌ها (معروف به “نپ”) رنگ زیادی را در خود جای می‌دهند.

آب گرم و صابون برای رنگ های اکریلیک مبتنی بر آب و یک حلال شیمیایی برای رنگ های روغنی مناسب است.

  1. رنگ اضافی را داخل قوطی فشار دهید.

برای این کار می توانید دستکش بپوشید و از دستان خود استفاده کنید.

  1. غلطک را بشویید

پوشش غلتک را از قاب غلتک رنگ بردارید. برای رنگ های مبتنی بر آب، یک سطل را با آب گرم و صابون پر کنید و غلطک را با دست و با حرکات مکرر فشردن بشویید. در صورت نیاز آب را تعویض کنید تا زمانی که با هر فشاری تمیز شود.

فقط مطمئن شوید که غلط را به طور کامل آبکشی کنید تا در پروژه رنگ بعدی شما شروع به کف کردن نکن.

غلتک پس از شفاف شدن آب تمیز می شود.

برای رنگ های روغنی، به اندازه کافی حلال را به یک ظرف بلند و مسطح اضافه کنید تا غلطک در آب فرو برود (یک سینی رنگ ایده آل است). اجازه دهید غلطک حدود پنج دقیقه بماند و هر چند وقت یکبار آن را با دست هم بزنید تا رنگ شل شود. در صورت لزوم، فرآیند را با یک حلال نو تکرار کنید.

  1. غلتک را خشک کنید

اجازه دهید غلتک کاملاً در هوا خشک شود، در حالت ایده آل آن را به صورت عمودی قرار دهید تا یک طرف آن صاف نشود.

اگر از حلال‌های شیمیایی استفاده کردید، مطمئن شوید که غلطک را در مکانی با تهویه مناسب خشک کنید.غلطک های خشک را در کیسه های پلاستیکی قابل آب بندی مجدد یا ظروف دیگری که هوا در آن نفوذ نمی کند نگهداری کنید.

  1. قاب غلتک را تمیز کنید

برای تمیز کردن قاب غلتک رنگ، از آب صابون و یک قلم مو محکم (که برای ظروف یا چیزهای مرتبط با غذا استفاده نمی کنید) استفاده کنید تا رنگ خشک شده را پاک کنید. کاملاً بشویید، سپس اجازه دهید قاب در هوا خشک شود.

پیشنهاد میکنم برای اطمینان از کیفیت قلمو، از سایت honari.com خریداری کنید. زیرا پایین بودن کیفیت قلمو در سرعت خراب شدن آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

خرید قلمو نقاشی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا