آموزش گلدوزی روی لباس

نحوه گلدوزی روی لباس های مختلف به کیفیت و ویژگی های پارچه بستگی دارد، مثلا جنس پارچه‌تان می‌تواند کشدار، بدون کش، نازک یا ضخیم باشه. همه اینها تاثیر زیادی روی فرآیند کار و تکنیکی که مورد استفاده قرار میگیره داره، اما قبل از شروع باید یک سری وسایل آماده کنید و با یک سری نکات مهم آشنا شوید. پس با ادامه این مقاله از هنری همراه ما باشید.

گلدوزی روی لباس

وسایل مورد نیاز برای گلدوزی روی لباس

در اینجا لیستی از وسایل مورد نیاز این آموزش را برایتان فراهم کردیم:

لباس: لباسی که میخواهید گلدوزی کنید را انتخاب و مشخص کنید که آیا کشی هست یا نه؟

نخ گلدوزی دمسه (DMC): بسیار مهم است که نخ‌تان باکیفیت باشد. نخ باکیفیت این ۲ ویژگی رو باید داشته باشه:

  1. روی لباس رنگ پس ندهد.
  2. موقع شستشو جمع نشود.

سوزن گلدوزی: یه سوزن بلند و نازک احتیاج دارید به این خاطر که باید از ایجاد سوراخ های بزرگ در لباس با سوزن ضخیم جلوگیری کنید و یه سوزن مخصوص گلدوزی کمک میکنه تا بخیه های دوطرفه مقاوم ایجاد کنید.

لوازم انتقال طرح: شما می‌توانید از میز نور یا پد انتقال طرح استفاده کنید.

خودکار حرارتی

کارگاه گلدوزی 

قیچی گلدوزی

طرح مورد نظر

 

شما میتونین تمامی وسایل گلدوزی رو از فروشگاه هنری به صورت آنلاین از هر جای ایران با قیمت مناسب تهیه کنید.

 

نکات مهم قبل از شروع آموزش گلدوزی لباس با دست

نکات مهمی که باید قبل از گلدوزی لباس به آنها توجه کنید:

  1. اگر لباستون کش دار هست، باید قید استفاده از کارگاه گلدوزی یا هر نوع تثبیت کننده‌ای رو بزنید، به این خاطر که بعد از خارج کردن لباس از حلقه فرم طرحتون به خاطر حالت کشسانی پارچه تغییر میکنه و جمع میشه.
  2. اگر پارچه کش دار هست برای جلوگیری از  ایجاد حباب، باید موقع دوخت دستتونو ملایم کنید و زیاد پارچه رو نکشید.
  3. حتما نخ هاتونو گره های محکم بزنید تا بعد از شستن لباس از جاشون خارج نشوند.
  4. هرگز لباس های گلدوزی شده رو خشک نکنید.
  5. سعی کنید لباس رو در دمای زیر ۴۰ درجه بشورید تا رنگ نخ هاتون خارج نشه و کارتونو خراب نکنه.
  6. نکته بعدی این است که ساده ترین لباس برای گلدوزی برای کسانی که مبتدی هستن یه پیراهن بدون کش هست چون میتونید از حلقه گلدوزی برای تثبیت و تکیه‌گاه استفاده کنید روند دوخت آسون تر میشه و باعث میشه با آرامش خاطر به دوختن کار بپردازید.
  7. حتما قبل از گلدوزی لباستونو بشورید تا از رنگ پس دادن لباستون (در صورت رنگی بودن) بعد از گلدوزی پیشگیری کنید.
  8. روی لباس سفید از رنگ های تیره هم میتونید استفاده کنید، ولی به شرطی که کیفیت نخ هاتون خوب باشه و لباس رنگ نگیره. یه ترفند برای اطمینان از اینکه نخ هاتون رنگ پس ندن اینه که یه بار اونها رو بجوشونین. وقتی نخ هاتونو میجوشونید خطر چروک شدن یا رنگ گرفتن نخ ها رو توی ماشین لباسشویی از بین میبرید، چون اگر کمی رنگ یا چروکی بمونه، بلافاصله بعد از جوشیدن اونو خواهید دید. 

روش های انتقال طرح گلدوزی روی لباس ساده

نوبت به انتقال طرح روی لباس میرسه و برای اینکار چند راهکار داریم:

استفاده از پد انتقال طرح

برای انتقال طرح روی لباس هایی با حالت کشسان، استفاده از پد توصیه میشه، دلیلش این هست که پد به عنوان یه تثبیت‌کننده موقت هنگام دوخت به حساب میاد و بعد از اتمام کار و شستوشو لباس، پد در آب حل میشه و اثری ازش باقی نمیمونه و از کارتون یه خروجی زیبا به‌ جا میمونه.

استفاد از پد انتقال طرح به این صورت هست که شما طرحتونو روی پد انتقال طرح میکشید و بعد آن را روی قسمت مورد نظر لباستون با حلقه یا بدون حلقه قرار میدید و شروع به دوختن اون قسمت می‌کنید. بعد از اتمام کار، لباس رو داخل ظرف آب در دمای حدود ۳۰ درجه قرار بدید و معجزه رو مشاهده کنید.

در ویدیوی زیر روند انتقال طرح با پد رو می‌توانید مشاهده کنید:

 

 

استفاده از خودکار حرارتی

این روش زمانی که رنگ لباس شما روشن هست، بسیار راحت انجام میشه. به این صورت که طرحتونو زیر لباس قرار میدید و با استفاده از خودکار حرارتی خطوط رو ردیابی کنید. سعی کنید آروم و با تمرکز طرحتونو انتقال بدید، فقط برای باقی موندن اثر خودکار تا انتهای دوخت باید از خیس شدن پارچتون جلوگیری کنید و بعد از اتمام دوخت با شستن لباس، خطوط به راحتی در آب شسته میشه.

استفاده از میز نور

منظور ما از میز نور فقط این نیست که شما میز نورهای موجود در بازار را خریداری کنید، نه! در واقع شما از پنجره اتاقتون گرفته تا تبلتی که دارید میتونید کمک بگیرید. وجود یه منبع نوری و یک شیشه برای نمایان کردن طرح از زیر لباس کافیست. تو این روش هم مجدد لازمه اش این هست که از لباس رنگ روشن استفاده کنید. 

طرح رو روی پنجره یا تبلت یا میز نور قرار میدید و بعد لباستون رو روی طرح تنظیم می کنید و با خودکار حرارتی شروع می‌کنید به کشیدن خطوطی که می‌بینید. اگر طراحیتون خوبه خودکار حرارتی رو بردارید و به صورت مستقیم طرحتونو روی لباس بکشید، دستتون آزاد و راحته و خودش یه سرگرمیه.

مراحل گلدوزی ساده روی لباس

خب حالا که با تمامی ابزار مورد نیاز و همچنین نکات مهم قبل از شروع آشنا شدیم، بریم برای شروع آموزش گلدوزی روی لباس با دست که به صورت مرحله به مرحله همراه با تصاویر لازم گذاشته شده است.

گلدوزی روی لباس: مرحله اول

از یکی از روش های انتقال طرح که گفتیم استفاده کنید و طرحتونو روی لباستون انتقال بدید.

گلدوزی روی لباس: مرحله دوم

اگر نیاز به کارگاه دارید، لباس رو روی آن فیکس کنید. (البته بدون کارگاه هم میتونید).

گلدوزی روی پارچه سفید

گلدوزی روی لباس: مرحله سوم

برای اینکه بفهمید از کدوم جهت باید شروع به دوختن کنید تصور کنید چطور همون خط رو با خودکار یا مداد میکشید بعدش میتونید جهت خطوط رو آسون تر تعیین کنید یعنی همون جهتی که میکشید واقعا ساده ست!

گلدوزی ساده روی لباس

گلدوزی روی لباس: مرحله چهارم

یادتون باشه که گره ها زیر لباس میوفتند، پس سوزن رو از زیر و از مرکز گل رد کرده و تا گلبرگ‌ها میبریم. این کار رو تا پرشدن سطح گلبرگ ها مثل تصویر زیر ادامه بدهید. قسمتی که سطح کار با نخ پوشش داده میشه در واقع ضخیم تر و برجسته تر حس میشه و خطوط نازک در قسمت هایی که شاخه ها هستند، ظرافت بیشتری توی کار دیده میشه. پس سعی کنید با توجه به طرحتون از تلفیق ضخامت مختلف خطوط استفاده کنید.

گلدوزی بادست گلدوزی روی لباس

گلدوزی روی لباس: مرحله پنجم

قسمت ساقه ها همون کوک ساده هست و به صور خط درمیاد و برای برگ ها درست مثل گل عمل کنید و سعی کنید ظریف تر از سایر قسمت های دیگه باشه.

آموزش گلدوزی روی لباس

گلدوزی روی لباس: مرحله ششم

زمانی که کلیات کارتون تموم شد، میتونید به جزئیات بپردازید. مثل تصویر زیر بافت خال خالی یا همون گره فرانسوی به کارتون بدید. برای این کار نخ رو از زیر پارچه بیرون بکشید. سوزن رو نزدیک محلی که ازش خارج کردید ببرید و نخ رو از پشت به جلو دور سوزن بپیچید. هر چی بیشتر بپیچید، گره بزرگتر میشه.  نخ رو با دستتون سفت بگیرید تا از سوزن سر نخوره و دوباره اون رو از بغل جایی که نخ رو خارج کرده بودید، داخل ببرید و از زیر گره بزنید و همین کارو چند جای کارتون تکرار کنید. 

یکی از چالش هایی که باهاش رو به رو میشید، قطع کردن نخ و ادامه کار با رنگ‌های دیگه است. همون طور که بهتون اول مقاله توضیح دادیم، سعی کنید گره های محکم بزنید تا نخ هاتون سرجاشون فیکس بشن.

چالش دیگر، میزان نرمی و سفتی نختون در جاهای مختلف کار هست که با کمی تمرین و پیدا کردن قلق پارچه ها و میزان کشیدن نخ، دستتون راه میوفته و فشار دستتونو کنترل می کنید. 

به همین سادگی شما یه گلدوزی ساده و زیبا دارید البته که تکنیک های بسیاری هست که با به کار بردن اون تکنیک ها کارهای جذاب تری میتونید داشته باشید، اما پیشنهاد میکنیم از دوخت ساده روی پارچه های مختلف شروع کنید تا بتونید به مهارت مورد نیاز در کار کردن با نخ روی پارچه های مختلف برسید. همچنین قلق های دیگه که ضمن کار به تجربه تون اضافه میشه.

گلدوزی با دست روی لباس

 

در ادامه چند مدل از گلدوزی روی قسمت های مختلف لباس رو تقدیم نگاهتون میکنیم.

طرح گلدوزی روی لباس

گلدوزی روی قسمت های مختلف لباس زیبایی زیادی برای کار شما به ارمغان میاره. حتی اگر یک قسمت هایی از لباستون دچار پارگی یا سوراخ کوچیک شده باشه، با گلدوزی کردن اون قسمت هم لباستونو ترمیم کردید، هم شکل جدیدی بهش دادید. در ادامه چند طرح گلدوزی روی لباس را با هم می‌بینیم.

طرح گلدوزی روی پشت لباس زنانه طرح گلدوزی روی یقه لباس دخترانه طرح گلدوزی روی پیراهن دخترانه طرح گلدوزی روی لباس سفید ساده طرح گلدوزی روی آستین لباس طرح گل برای گلدوزی روی لباس زنانه طرح گلدوزی لباس

  • گلدوزی روی انواع جین

حتما جدیدا دیدید که جین های گلدوزی شده مهمون ویترین مغازه ها شده و البته که قیمت های بالایی هم دارن، اما با یادگرفتن این هنر زیبا شما خودتون روی لباسای جینتون گلدوزی میکنید و از پوشیدنش لذت میبرید. در همین راستا می‌توانید مقاله گلدوزی روی شلوار لی را مشاهده کنید.

  • گلدوزی روی کلاه 

یه وقتایی از سادگی کلاهاتون خسته میشید و قیدشو میزنید. به نظرم دست نگه دارید، یکی از راه هایی که میتونید کلاه هاتونو از سادگی دربیارید، همین هنر گلدوزیه!

گلدوزی روی کلاه طرح گلدوزی روی کلاه کدخترانه

  • گلدوزی روی شال و روسری

دیگه نیاز به گفتن نیست که شما برای پیاده کردن طرح های زیبا روی شال ها و روسری هاتون میتونید شکل جدید و جذابی بهشون بدید که همیشه ترند هستن و اصالت هنر رو به نمایش میگذارند.

طرح گلدوزی روی شال دخترانه طرح گلدوزی روی شال

 

در ادامه بخوانید: گلدوزی روی پارچه

بیشتر بیاموزید

گلدوزی هنر زیباییه که از قدیم الایام شاید تو دست مادرا و مادربزرگامون دیده باشیم که چقدر قشنگ با دستای با سلیقه شون به لباسامون زیبایی خاصی می بخشیدن و حتی امروزه هم می بینیم این هنر اصیل و با قدمت همچنان توی طرح ها و شکل های مختلف روی لباس ها خودنمایی میکنن و دل میبرن. امروزه گلدوزی به دو صورت دستی و ماشینی انجام میشه، اما همچنان نوع دست دوزش بسیار با ارزش‎تره و هنوز هم طرفدارای خاص خودش را داره.

شما می تونید با یاد گرفتن گلدوزی با دست روی لباس، لباس های ساده تون رو به سلیقه ی خودتون گلدوزی کنید تا قشنگ تر بشن. پس اگر به هنر گلدوزی علاقه مند شدید، با دوره اموزش گل دوزی با دست آکادمی هنری همراه شوید. ما در این دوره از ابتدا تمامی مباحث را به شما آموزش خواهیم داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا