کانت پارچه یعنی چه؟

کانت پارچه (Count) به سوراخ های موجود بر روی پارچه گلدوزی و پارچه شماره دوزی اشاره دارد. پارچه گلدوزی معمولاً دارای روزنه ها یا سوراخ های ریزی با فاصله یکسان است که یک الگوی شبکه مانند را در سراسر پارچه ایجاد می کنند. این سوراخ‌ها که با نام کانت شناخته می‌شوند، راهنمای طراحی گلدوزی هستند.

در واقع سوراخ های کانت پارچه، این اطمینان را به شما می دهند که دوخت های شما از نظر اندازه و فاصله، یکسان خواهند بود. این موضوع، افزایش دقت و سهولت کار را در فرایند گلدوزی و شماره دوزی در پی خواهد داشت که در نتیجه، باعث می شود شما بتوانید طرح گلدوزی خود را دقیق و بدون نقص بر روی پارچه گلدوزی اجرا کنید.

 

تشخیص کانت پارچه

برای تشخیص عدد کانت پارچه شماره دوزی، می بایست تعداد سوراخ های موجود را در هر اینچ از پارچه شمارش کنید. به بیانی دیگر، کانت پارچه به تعداد سوراخ های موجود در هر اینچ از پارچه اشاره دارد.

به عنوان مثال، در یک پارچه 14 کانت، در هر اینچ از پارچه، 14 سوراخ وجود دارد و در یک پارچه 24 کانت، در هر اینچ، 24 سوراخ موجود است.

تشخیص کانت پارچه

 

عدد کانت پارچه شماره دوزی

بسته به نوع پارچه و سطح جزئیات مورد نظر در طرح گلدوزی و شماره دوزی، کانت پارچه می تواند از 6 تا 40 یا حتی بیشتر، متغیر باشد. اما کاربردی ترین و پر استفاده ترین پارچه های گلدوزی و شماره دوزی به لحاظ شماره کانت، پارچه های 12، 14، 16 و خصوصاً پارچه های 24 کانت هستند.

 

اندازه سوراخ ها

اندازه سوراخ های پارچه گلدوزی و شماره دوزی نیز بسته به نوع پارچه و کانت آن، می تواند متفاوت باشد. در پارچه‌های ظریف‌تر با شماره کانت بیشتر، معمولاً سایز سوراخ‌ها کمی کوچک تر است، در حالی که در پارچه های ضخیم تر و زمخت تر با شماره کانت کمتر، سایز سوراخ‌ها نسبتاً بزرگ‌تر است.

 

کانت پارچه شماره دوزی

کاربرد کانت پارچه شماره دوزی

کانت پارچه شماره دوزی می تواند بر اندازه دوخت ها و در نتیجه، بر ظاهر کلی طرح گلدوزی و شماره دوزی تأثیر بگذارد.

پارچه‌ای با کانت بیشتر، مانند پارچه 18 کانت، بخیه های کوچک تر و جزئیات ظریف تری ایجاد می‌کند، در حالی که پارچه هایی با کانت کمتر، مانند پارچه 14 کانت، دوخت های بزرگ تر و ظاهری سنتی تر ایجاد می‌کنند. بنابراین بدیهی است که برای انتخاب کانت مناسب پارچه، می بایست شماره سوزن گلدوزی و ضخامت نخ گلدوزی را نیز در نظر بگیرید.

 

انتخاب پارچه با کانت مناسب

انتخاب کانت پارچه مناسب برای پروژه گلدوزی خاصی که در نظر دارید، مسئله مهمی است. اگر با یک الگوی آماده مشخص کار می کنید، الگو باید کانت پارچه توصیه شده برای استفاده را مشخص کند. اگر طرح و الگو را خودتان طراحی می کنید، باید سطح جزئیات و اندازه محصول نهایی را در نظر بگیرید تا بتوانید کانت مناسب پارچه مورد استفاده را تعیین نمایید.

به طور کلی، پارچه هایی با کانت بالاتر برای کارهای ظریف و با جزئیات بهتر هستند، در حالی که پارچه هایی با کانت کمتر برای طرح های بزرگتر با جزئیات کمتر بهتر هستند. با این حال، در نهایت انتخاب شما به ترجیحات شخصی و الزامات خاص پروژه گلدوزی مد نظرتان، نظیر نوع طرح الگو، شماره سوزن و ضخامت نخ گلدوزی بستگی دارد.

نحوه انتخاب مناسب ترین کانت پارچه برای هر پروژه گلدوزی و شماره دوزی، از جمله مفاهیم تئوری اولیه است که در دوره آموزش گلدوزی با دست آکادمی هنری، به صورت مفصل مورد بررسی قرار می گیرد. جهت ثبت نام در دوره آموزش گلدوزی با دست می بایست به صفحه مربوط به دوره در وبسایت هنری مراجعه نمایید.

 

کانت در پارچه

نحوه ایجاد کانت در پارچه

سوراخ‌های پارچه معمولا در طول فرآیند بافندگی، با استفاده از دستگاه‌های بافندگی یا ماشین‌های مخصوص ایجاد می‌شوند. در برخی موارد، سوراخ ها ممکن است با استفاده از یک سوزن یا سوهان بر روی پارچه ایجاد شوند.

سوراخ های کانت ایجاد شده بر روی پارچه، معمولا به اندازه ای کوچک هستند که توسط بخیه ها پوشانده خواهند شد؛ بنابراین در قطعه گلدوزی تمام شده، قابل مشاهده نیستند.

 

به طور خلاصه، سوراخ های کانت پارچه شماره دوزی و گلدوزی، راهنمایی را برای طراحی گلدوزی فراهم می‌کنند و این اطمینان را به شما می دهند که دوخت‌ها از نظر اندازه و فاصله، یکنواخت خواهند بود. تعداد و اندازه سوراخ ها بسته به نوع پارچه و سطح جزئیات مورد نظر در طرح، می تواند متفاوت باشد.

 

 

— سوالات متداول —

1- کاربرد کانت در پارچه چیست؟

سوراخ های کانت پارچه به عنوان راهنمایی برای گلدوزی عمل می کنند که سبب می گردد شما بتوانید طرح گلدوزی و شماره دوزی خود را با دقت و بدون نقص اجرا کنید.

 

2- روش تشخیص کانت پارچه چیست؟

به منظور محاسبه و تشخیص عدد کانت پارچه شماره دوزی، کافی است تعداد سوراخ های موجود را در هر اینچ از پارچه شمارش کنید.

 

3- کاربردی ترین پارچه های گلدوزی و شماره دوزی، چند کانت هستند؟

پارچه های 12، 14، 18 و 24 کانت، کاربردی ترین و پر استفاده ترین پارچه ها هستند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا