آموزش درست کردن حوض ماهی عید

شاید شما هم مثل من در بچگی عاشق ماهی های توی حوض خانه ی پدربزرگ بودید. تصور داشتن یک حوض ماهی زیبا در خانه حس خوب آن روزها را یادآوری می کند. امروز می خواهیم به شما طرز درست کردن حوض کوچکی برای ماهی گلی های عید را آموزش می دهیم. مطمئنا ماهی کوچک قرمز هم حوضچه ی کوچک را بیشتر از تنگ های رنگی دوست خواهد داشت. بیایید با هم حوض ماهی عید بسازیم و  امسال سفره ی هفت سین متفاوتی داشته باشیم . 

مطمئنم که با دیدن این آموزش ، حوض ماهی عید 97 رو خودتون با عشق میسازید.  ;-) 

مواد و وسایل مورد نیاز:

دو قالب هم شکل که یکی از آنها 1/4 دیگری باشد . ( برای ساختن بدنه ی حوض ماهی به اندازه ی دلخواه)

سیمان

اسپری روغن برای قالب پلاستیک سخت

روکش پلاستیکی برای قالب های مقوایی

آب

روش کار:

 برای ساختن بدنه ی حوض ماهی عید ، ابتدا دو قالب که تفاوت سایز داشته باشند را انتخاب می کنیم. می توانیم با مقوا یا کارتن هم این قالب را بسازیم. اگر قالبمان سخت و پلاستیکی است روی آن با اسپری روغن می پاشیم یا می توانیم با قلم مو ظرف ها را به روغن آغشته کنیم. روغن تنها باید به مقداری باشد که سطح قالب را چرب کند، باید مراقب باشید که روغن در ظرف باقی نمانده باشد که باعث ایجاد سوراخ یا حباب در حوضچه شود. می توانیم اضافی روغن را با دستمال پاک کنیم. برای قالب بزرگتر درون قالب و برای قالب کوچکتر قسمت بیرونی قالب را روغن می زنیم.

اگر قالبمان مقوایی باشد، برای جلوگیری از خیس و خراب شدن قالب لازم است روی داخلی آن را با رویه ی پلاستیکی بپوشانیم تا آب سیمان به آن نفوذ نکند. رویه ی بیرون قالب کوچکتر را هم کاور می کنیم یا می توانید از رنگ های مخصوص ضد آب استفاده کنید و آن ها را رنگ کنید.

پس از آماده کردن قالب ها، سیمان را که با آب مخلوط کرده ایم، درون قالب بزرگتر می ریزیم. پیشنهاد می کنیم قبل از شروع کار سیمان را الک کنید تا خمیری یک دست و صاف داشته باشید. نباید قالب کاملا پر شود؛ باید حداقل به اندازه حجم قالب کوچکتر سیمان کمتری بریزید. البته می توانید برای اینکه از سیمان کمتری استفاده کنید می توانید بتن بسازید برای اینکار باید از شن هم استفاده کنید ولی مطمئن شوید که شن را با الک بسیار ریز الک کنید تا همانند سیمان صاف شود. سپس قالب کوچکتر را در وسط قالب بزرگتر قرار داده و فشار می دهیم تا سیمان بین دو قالب محبوس شده و تا لبه ها بالا بیاید. برای فیکس کردن قالب، درون قالب کوچکتر را با سنگ و یا هرچیز سنگینی پر می کنیم و می توانید با یک قاشق یا کاردک اطراف قالب ها را کاملا صاف کنید تا گوشه های حوضچه کاملا صاف باشد.

صبر می کنیم تا سیمان خودش را بگیرد و خشک شود. پس از یک روز سیمان شکل می گیرد اما برای خشک شدن و دوام یافتن بهتر است دو تا سه روز بیشتر صبر کنیم. در این مدت باید سیمان را در مقابل آفتاب و به دور از باران و برف قرار دهیم. پس از آن به آرامی قالب کوچکتر را بیرون می آوریم. سپس پوسته سیمانی را از قالب بزرگتر بیرون می آوریم. برای اینکه سطح حوض یکدست باشد، آن را سنباده می کشیم.

برای اینکار بهتر است از سمباده ی 400 و کمتر از 1000 استفاده کنید. با استفاده از رنگ های روغنی، آکریلیک و یا رنگهای پایه بتن که در ابزار فروشی ها یافت می شوند، حوض را رنگ می زنیم. بیرون حوض را آبی و درونش را سفید رنگ می زنیم و یا مطابق با سلیقه ی شما…

حالا حوض ماهی هفت سین ما آماده است اما اگر بخواهیم می توانیم برایش آبشار هم درست کنیم.

چند تکه سنگ را با کمک درل سوراخ می کنیم. یک شاخه صاف را از این سوراخ ها عبور می دهیم تا سنگها دقیقا از روی سوراخ ها کنار هم قرار گیرند. با کمک چسب سنگ این سنگها را به هم می چسبانیم. اجازه می دهیم خشک شوند. پس از آن شاخه را بیرون آورده و به جایش شیلنگ نازکی فرو می کنیم. به مخض اینکه سر شیلنگ از آخرین سنگ بیرون آمد؛ کافی ست. برج سنگی ساخته شده را با چسب سنگ به کنار حوض ساخته شده می چسبانیم و می گذاریم خشک شود.

سر دیگر شیلنگ را به شیلنگ کلفت تری وصل کرده و آن را به شیر آب وصل می کنیم. با باز کردن شیر آب، آب از درون شیلنگ جریان یافته و از روی سنگها گذر کرده و به درون حوض می ریزد.

حوض ماهی هفت سین رو می توانید با  پرنده های تزیینی زیبا تر کنید تا ماهی گلی تان تنها نباشد. برای اینکار می توانید از بتن یا خمیر سیمان استفاده کنید. یا گل های زیبا برای زیباسازی اطراف حوضچه بسازید. مطابق تصویر زیر… می توانید خمیر سیمان و آب را کمی غلیظ تر درست کرده و در دست آن را مطابق با میل خود فرم دهید. حتی می توانید با استفاده از اجسام مختلف درون حوضچه را شکل بیاندازید. مثلا می توانید از یک برگ بزرگ برای طرح انداختن کف حوضچه کمک بگیرید. برای اینکار باید یکبار ظرف کوچکتر را درون سیمان فرو کنید تا سیمان فرم ظرف را بگیرد و بعد از آن ظرف کوچکتر را بیرون آورده و برگ را کف ظرف می خوابانیم و بعد از آن دوباره ظرف کوچکتر را درون سیمان قرار می دهیم، البته فراموش نکنید که قبل از قرار دادن برگ آن را آغشته به روغن کنید.

از این حوض ماهی عیدانه میتونین برای تزیین تراس هم استفاده کنید و کنار این حوض زیبا و هوای بهاری از دست ساخته ی خودتون لذت ببرین .  :-P 

برای دیدن آموزش های سفره ی هفت سین با ما همراه باشید . 

منبع: https://gardentherapy.ca/quirky-hypertufa-planters/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا