آموزش اندازه گیری و سایزبندی در بافتنی

دوستان هنرمندم سلام ;-) در این آموزش میخواهیم یکی از مهم ترین قدم هایی که قبل از شروع بافتنی حتما باید اجرا کنیم رو بهتون یاد بدیم. در آموزش اندازه گیری و سایزبندی در بافتنی بهتون یاد میدیم که برای بافتن هر مدلی که مد نظرتون هست باید به چه نکاتی دقت کنید و چه جوری این اندازه گیری رو انجام بدین. حالا که داریم به روزهای سرد سال نزدیک میشیم با کمک این آموزش میتونید امسال لباس های گرمتون رو خودتون ببافید. اگر به هنر بافتنی تسلط ندارید نگران نباشید براتون آموزش های پایه بافتنی رو آماده کردیم تا بتونیم شما رو تشویق کنیم که هنر مورد علاقه اتون رو یاد بگیرید، میتونید به صفحه ی آموزش بافتنی مراجعه کنید.

اندازه ی بافت هر بافنده متفاوت است.

می توانید به پنج بافنده یک توپ نخ و میل های هم اندازه بدهید و برخی از آنها 6 دانه در هر ۱ دارند در حالی که برخی دیگر9 دانه در هر سانت دارند. همه چیز به سفت یا شل بافتن شما بستگی دارد. این بدان معناست که پنج بافنده می توانند یک ژاکت کار کنند و اندازه ژاکت برای هر فرد متفاوت باشد.

در آموزش اندازه گیری و سایزبندی در بافتنی چند روش رو به شما یاد میدیم که بتونین برای انواع لباس بافتنی به راحتی اندازه ی مورد نظرتون رو محاسبه کنید. قبل از شروع آموزش، فراموش نکنید که می توانید خرید کاموای خود را از سایت هنری با قیمت مناسب به صورت انلاین انجام دهید.

روش اول :

به کاموای مورد نظر خود دقت کنید. اگر کاموای شما از نظر ضخامت مانند کاموا اکریل بافت متوسط باشد(یعنی روی مارک کاموا شماره میل 5،4 تا 6 درج شده باشد) هر 2 دانه یک سانتی متر می شود بنابراین قسمت مورد نظر را که می خواهید سر بیاندازید با سانتی متر اندازه گیری کنید

مثلا برای شروع یک پلیور جلو بسته از پهلوی چپ تا راست شخص موردنظر را از روی بدن یا از روی لباس آن شخص با سانتی متر اندازه گیری کنید. مثلا اگر پهنای این قسمت 45 سانتی متر بود و کاموا شما از نظر ضخامت متوسط بود ( با توجه به توضیح بالا ) 45 سانت را 2 برابر کرده و دقیقا 90 دانه سر بیاندازید

اگر کاموای مورد نظر مانند کاموا بهاران نازک تر باشد ( یعنی روی مارک آن شماره 3 تا 5،4 درج شده باشد ) 10 دانه بیشتر از 2 برابر، یعنی  به جای 90 دانه 100 دانه سربیاندازید.هر چه کاموا نازک تر باشد 10 تا 10 تا دانه ها بیشتر می شود.

اگر ضخامت کاموا مانند کاموا اوزای بیشتر باشد( یعنی روی مارک آن شماره 6 به بالا درج شده باشد) 5 دانه کمتر از 2 برابر سر می اندازیم  یعنی:

با میل شماره 6، 85 دانه

با میل شمارع 5/6، 80 دانه

با میل شماره 7، 75 دانه

روش دوم:

با کاموای مورد نظر ( با هر ضخامتی) 20 دانه را حدود 5 سانتی متر طبق مدلی که انتخاب کرده اید ببافید. پهنای بدست آمده را با سانتی متر اندازه گیری کرده و برای به دست آوردن اندازه دقیق یک تناسب به روش زیر بنویسید.

مثلا اگر10 دانه شماره 6 سانتی متر می شود و شما به 40 سانتی متر برای پهنای لباس نیاز داشته باشید تناسبی به این شکل بنویسید.

20/x 10/40 20×40= 800 800÷10= 80 یعنی با 80 دانه کاررا شروع کنید.

به این ترتیب یک قسمت از آموزش اندازه گیری و سایزبندی در بافتنی برای شما عزیزان توضیح دادیم.

اندازه گیری در لباس های جلوباز:

زمانیکه از پلهوی چپ تا راست شخص مورد نظر را اندازه گیری کردید این اندازه به دست آمده ، به اضافه  6 تا 8 دانه برای سه جاف جا دکمه را برای یک طرف جلو در نظر گیرید.

در این قسمت اندازه بدست آمده را دو برابر نکنید. مثلا اگر پهلوی چپ تا راست شخصی 40 سانتی متر باشد یک طرف جلوی لباس این شخص 46 الی 48 دانه نیاز دارد.

نکته: قابل توجه اینکه برای شروع کارهای جلوباز به شکل ژاکت یا مانتو لازم است اندازه گیری را 2 الی 3 سانتی متر گشادتر در نظر بگیرید.

اندازه گیری در سایر قسمت ها:

1) اندازه مناسب برای آستین لباس معمولا نصف تعداد دانه ای است که برای یک بلوز جلو بسته سر می اندازید ( مثلا اگر یک بلوز را به 90 دانه شروع کرده باشید) آستین آن بلوز را به 45 دانه شروع کنید اگر ژاکت جلو باز بافته باشید نصف دانه هایی که برای پشت ژاکت سرانداختید را برای آستین آن ژاکت در نظر بگیرید.

2) اندازه مناسب برای قسمت پشت لباس ، معمولا قسمت پشت لباس، از قسمت جلوی آن بین 5 تا 10 دانه کمتر شروع می شود یعنی اگر جلوی لباسی را با 90 دانه شروع کرده باشید قسمت پشت آن رابا 85 دانه شروع کنید اگر کاموای شما نازکتر باشد 8 دانه سر بیاندازید.

نکته مهم در آموزش اندازه گیری و سایزبندی در بافتنی :

برای اندازه گیری کارهایی مثل کلاه، شلوار و… نیز به 2 روش بالا می توانید اقدام کنید.

مثلا برای شروع کلاه دور سر شخص مورد نظر را با سانتی متر اندازه گیری کرده و با روش اول اندازه گیری شروع کنید.

برای شروع بافت یک شلوار هم می توانید دور مچ پای شخص مورد نظر را با گشادی دلخواه اندازه گیری کرده و به همان روش سر بیاندازید.

امیدوارم از آموزش اندازه گیری و سایزبندی در بافتنی لذت برده باشید و بافتن رو سریعتر شروع کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا