آموزش شماره دوزی رومیزی + طرح

با آموزش دوخت شماره دوزی بر روی رومیزی می‌توانید بر روی پارچه های ساده رومیزی هایتان طرح‌های بسیار زیبا و منحصر به فردی را بدوزید. از این آموزش همچنین می‌توانید برای دوختن بر روی ست لوازم آشپزخانه و یا ست دستمال سفره‌ها با رومیزی‎تان، و خیلی از لوازم پارچه ای موجود در منزلتان استفاده کنید.

آخرین مقالات، آموزش ها و وسایل هنر شماره دوزی رو از لینک زیر دنبال کنید:

شماره دوزی

وسایل مورد نیاز برای شماره دوزی روی رومیزی

قبل از شروع آموزش، لازم است وسایل مورد نیاز شماره دوزی رو تهیه کنید:

برای مشاهده لیست کامل وسایل شماره دوزی و خرید با تخفیف از سایت هنری، روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید وسایل شماره دوزی

مراحل دوخت شماره دوزی روی رومیزی

برای کار شماره دوزی از نخ های DMC استفاده میشود که دارای شماره هستند. نخ های دیگری هم برای این کار وجود دارند، اما نخ دمسه از بهترین ها برای این کار است. نخ های دمسه از ۶ تار نازک تر تشکیل شده‌اند که ما برای دوخت آنها را به دو قسمت، یعنی هر قسمت با ۳ تار تقسیم می کنیم.

معمولا بر روی هر نقشه رنگ های مورد استفاده در کار را با حروف لاتین یا علامت های دیگر جداسازی می‌کنند. و در پایین هر نقشه نیز جدولی هست که علامت هر رنگ بر روی نقشه را در کنار شماره نخی که باید استفاده شود قرار داده است.
در کار شماره دوزی، شمارش دقیق و دقت بالا در دوخت بسیار مهم است، چون با یک اشتباه کوچک و یک دانه جابجایی در دوخت  تمام نقشه شما جابجا شده و کار شما خراب می ‌شود.

روش و نحوه دوخت در شماره دوزی نیز مانند کوبلن دوزی می باشد، اما با این تفاوت که دوخت در شماره دوزی یک دور برگشت نیز دارد و به این ترتیب دوخت شما حالت ضربدر پیدا می کند. دوخت ضربدری اصلی ترین نوع دوخت در شماره دوزی است. هرچند که دوخت های دیگری نیز داریم. تفاوت دیگر شماره دوزی و کوبلن دوزی در نقشه خوانی این کار است. به این شکل که برای نقشه خوانی حتما باید از یک سمت کار شروع کنیم.

مرحله اول

حال برای شروع، ابتدا در مرحله اول از کار دوخت شماره دوزی، باید طرح مورد نظری که انتخاب کرده بودیم ، تعداد خانه هایش را شمارش کنیم. هر مربع بزرگ تشکیل شده از ۱۰ مربع کوچک در طول و ۱۰ مربع کوچک در عرض است.

طرح شماره دوزی برای رومیزی

طرحی که برای این رومیزی بسیار زیبا و ساده در نظر گرفته ایم یک طرح خیلی آسان است که شما نیز می‌توانید همانند من آن را در دفترتان بکشید و سپس بر روی پارچه پیاده کنید و بدوزید.

مرحله دوم

سپس پارچه‌مان را مطابق با اندازه نقشه مان انتخاب میکنیم ، به طور مثال اگر تعداد خانه های نقشه ما ۳۰ خانه باشد (یعنی از اولین خانه رنگ دار از سمت چپ تا آخرین خانه رنگ دار در سمت راست)، ما باید ۵۰ خانه را بر روی پارچه در نظر بگیریم و از هر طرف ۱۰ خانه برای حاشیه‌ کارمان می گذاریم، و همین کار را برای بالا و پایین کار هم انجام می دهیم.
در نهایت کادری را که نشان دهنده تعداد خانه های ما در نقشه است، دور تا دور کار با دوخت کوک می دوزیم.
با توجه به نقشه ای که برای این کار در نظر گرفتم، برای زیبایی رومیزی هر کدام از گلها را به یک رنگ متفاوت می دوزیم. شما می‌توانید از طرحهای دیگری نیز استفاده کنید که هم زیباترند و هم پر کارتر. اساس کار ما یکی است، تنها تنوع طرح ها و رنگ‌ها و در نتیجه دقت کار بیشتر میشود.

آموزش شماره دوزی رومیزی

مرحله سوم

مرحله سوم از آموزش دوخت شماره دوزی، نقشه خوانی و شروع دوخت است که ما برای نمونه یک طرح برای رومیزی انتخاب کرده ایم. شما می‎توانید بنابر سلیقه تان این طرح را بر روی روبالشی، کوسن، کیف و یا حتی روی پیراهنتان نیز بدوزید. این گونه طرح ها را حتی بر روی مایو و لباس زیرتان نیز می‌توانید بدوزید. البته برای این کار باید از تور شماره دوزی برای این کار استفاده کنید.

رومیزی شماره دوزی

فراموش نکنید که در انتهای کار، حتما باید کارتان را بشویید. در مجموع برای شستن شماره دوزی هایتان همیشه از شامپو و آب ولرم استفاده کنید و اجازه دهید تا پارچه تان حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مخلوط آب ولرم و شامپو بماند تا خوب تمیز و پاکیزه شود. اگر شماره دوزی‌تان را در آب گرم بگذارید امکان دارد که رنگ‌های آن در یکدیگر پخش شوند و کارتان را خراب کنند.
البته اگر از نخ های خوب مانند نخ دمسه استفاده کنید، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
سپس به خوبی با آب تمیز آن را بشویید و آبکشی کنید. پس از آن شماره دوزی‌تان را درون حوله ای سفید رنگ بپیچید (رول کنید) و اجازه دهید تا آب اضافی آن کشیده شود. هرگز برای گرفتن آب اضافی پارچه را نچلانید.
در مرحله آخر از کار شستشو پارچه تان را بر روی یک سطح صاف و تمیز پهن کنید، حوله را روی آن بگذارید و با حرارت کم، از روی حوله، شروع به اتوکشی کنید.

شماره دوزی رومیزی طرح فانتزی گل رز

طرح شماره دوزی برای رومیزی

اگر به هنر شماره دوزی علاقمند هستید و می خواهید آن را به صورت حرفه ای و تخصصی تر فرا بگیرید، می توانید به صفحه  آموزش شماره دوزی در سایت هنری مراجعه کنید.

سایت منبع:

feistytapas.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا