آموزش گلدوزی برزیلی

گلدوزی برزیلی که به گلدوزی برجسته هم شناخته می شود، جزو جذاب ترین نوع گلدوزی است که به کمک آن می توانید لباس، روتختی، پارچه و هر چیزی را که دوست دارید، تزییت کنید. در گلدوزی برجسته از نخ های ضخیم برای دوخت استفاده می شود تا نتیجه کار برجسته و زیباتر به نظر بیاید.

وسایل مورد نیاز برای گلدوزی برزیلی

در ابتدا لازم از لیستی از وسایل مورد نیاز گلدوزی برزیلی را تهیه کنید:

به طور مخصوص سوزنی در بازار نیست که مخصوص گلدوزی برزیلی باشد. شما باید به دنبال سوزنی با طول بیشتر از 6 سانتی‌متر با سوراخ بزرگ باشید تا نخ های ضخیم بتوانند از داخل آن رد شوند.

نخ های سایز 6 و 9 ابریشمی برای گلدوزی برزیلی مناسب است. این نخ ها به صورت نخ عمامه و کلاف در رنگ های مختلف در بازار موجود هستند. نکته مهم این است که کلاف آن ها باعث پیچ خوردن و ایجاد مشکل در هنگام گلدوزی می شود، بنابراین قبل از استفاده از نخی که با آن گلدوزی می شود باید آن را اتو کرد تا صاف شود و موج ها از بین بروند. البته از نخ های کتان هم برای گلدوزی برزیلی استفاده می شود.

باید از کارگاه گلدوزی استفاده کنید وگرنه پارچه زیر کار جمع می شود و زشت به نظر می رسد. به یاد داشته باشید که پارچه باید طوری در کارگاه قرار داده شود که کاملا کشیده و محکم شود.

شما می توانید از پارچه های مخمل (برای ساخت تابلو)، ساتن یا نخی (برای روتختی یا روبالشتی) برای گلدوزی برزیلی استفاده کنید. اگر هم می خواهید گلدوزی روی لباس را انجام دهید، نیازی به پارچه ندارید.

از خودکار حرارتی محو شونده به جای مداد استفاده کنید تا به راحتی بتوانید پس از پایان کار، طرح را پاک کنید.

 

شما میتونین با قیمت مناسب انواع وسایل گلدوزی را از هنری تهیه کنید. کافیه روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید وسایل گلدوزی

 

آشنایی با انواع دوخت برزیلی

برای اینکه بتوانید گلدوزی برزیلی را انجام دهید، باید با انواع دوخت گلدوزی و پایه آشنا شوید. در ادامه به معرفی این دوخت ها می پردازیم.

دوخت بخیه ساده

دوخت بخیه ساده یکی از پرکاربردترین دوخت‌های پایه در هنر گلدوزی است. برای انجام این دوخت، ابتدا سوزن را از پشت پارچه بیرون آورده و به تناسب طرح یک کوک بزنید و سپس سوزن را از جلوی پارچه عبور دهید. حال سوزن را دوباره از پشت پارچه عبور دهید و کوک بعدی را بزنید و همین کار را تا انتهای خط تکرار کنید.

دوخت شلال ساده

شلال ساده یک دوخت آسان است که اکثرا برای پر کردن و دوخت برگ و ساقه مورد استفاده قرار می گیرد. در این دوخت، کوک های منظم و یک اندازه را پشت سر هم در راستای یک خط صاف و یا منحنی دوخت می کنند.

دوخت شلال پیچ

برای دوخت شلال پیچ ابتدا سوزن را از زیر پارچه رد کرده و سپس در فاصله‌ای حدود ۵ میلی‌متر جلوتر، سوزن را به طرف پارچه وارد کنید و از جلوی پارچه عبور دهید. سپس سوزن را از پشت پارچه عبور داده و دوباره در فاصله‌ای حدود ۵ میلی‌متر جلوتر، سوزن را به طرف پارچه وارد کنید و از جلوی پارچه عبور دهید. این کار را تا انتهای خط تکرار کنید تا شلال ساده شکل گیرد.

دوخت دندان موشی

برای دوخت دندان موشی، می‌توانید از روش دوخت Blanket Stitch استفاده کنید. برای این کار، ابتدا سوزن را از زیر پارچه رد کرده و در نقطه‌ای که می‌خواهید دندان موشی را بزنید، سوزن را به طور عمودی به پارچه وارد کنید. سپس سوزن را از جلوی پارچه عبور دهید و در فاصله‌ای حدود ۵ میلی‌متر جلوتر، سوزن را از پشت پارچه عبور دهید. سپس سوزن را از جلوی پارچه عبور دهید و در فاصله‌ای حدود ۵ میلی‌متر جلوتر، سوزن را از پشت پارچه عبور دهید. این کار را تا انتهای خط تکرار کنید تا دندان موشی شکل گیرد.

برای یادگیری بیشتر می توانید مقاله دوخت دندان موشی را مطالعه کنید.

دوخت زنجیره

برای دوخت زنجیره ای در ابتدا سوزن را از زیر وارد پارچه کرده، بعد نخ را به حالت حلقه درآورده و با شست خود آن را نگه دارید. سوزن را در کنار نقطه اول دوباره وارد پارچه کنید و از وسط حلقه تشکیل شده سوزن را خارج کنید. بعد از این کار نخ را آهسته بکشید تا زنجیره به اندازه دلخواه تشکیل شود. همه دانه های زنجیره به همین حالت دوخته می‌شوند. برای زیبایی بیشتر سعی کنید تا اندازه زنجیره ها به یک اندازه باشد.

برای یادگیری بیشتر می توانید مقاله دوخت زنجیره را مطالعه کنید.

دوخت گره فرانسوی

برای زدن کوک گره فرانسوی ابتدا سوزن را از زیر پارچه رد کرده و نخ را به طول مورد نظر برش دهید. حال سوزن را در نقطه‌ای از پارچه که می‌خواهید گره فرانسوی را بزنید، وارد کنید. نخ را با انگشتان خود به سمت پایین فشار دهید و سپس سوزن را به طور محکمی به پارچه فشار دهید تا گره بخورد. سوزن را از پشت پارچه عبور دهید و در نقطه‌ای کنار گره فرانسوی، سوزن را به طور محکمی به پارچه فشار دهید تا گره بخورد. این کار را تا انتهای خط تکرار کنید تا گره‌های فرانسوی شکل گیرند.

طرح گلدوزی برزیلی

شما می توانید به کمک دوخت هایی که آموختید و کمی تمرین انواع طرح را گلدوزی کنید. در ادامه چند مدل گلدوزی برزیلی را آورده ایم تا از روی آن ها ایده بگیرید.

طرح گلدوزی برزیلیگلدوزی برزیلی

گلدوزی برجسته روی کارگاهآموزش دوخت برزیلی

گلدوزی برزیلیطرح گلدوزی برجسته

آموزش دوخت برزیلی (ویدیو)

 

در مورد تاریخچه گلدوزی برزیلی بخوانید

گلدوزی برزیلی با اختراع نخ ریون شکل گرفت. ریون اولین الیاف ساخت بشر بود که در اواسط دهه ۱۸۰۰ در برزیل تولید شد. در حالی که این الیاف ساخته دست بشر است، یک الیاف طبیعی است، نه مصنوعی، که معمولا از خمیر چوب ساخته می شود.

به دلیل استفاده از نخ های رنگارنگ، گلدوزی برزیلی در ابتدا وری-کور (Vari-Cor) نامیده می شد، اما بعداً به نام مرکز جغرافیایی تولید نخ ریون نامگذاری شد. ماهیت سه بعدی این تکنیک دوخت باعث شده است که اکنون آن را گلدوزی برزیلی یا برجسته می نامند.

درخشش بالای نخ‌های ابریشم مصنوعی باعث محبوبیت آن در نقوش گل‌های بزرگی شد که روی وسایل خانه مانند کوسن، پیش‌بند و حوله ظرف‌شویی کار می‌کردند. انواع بخیه‌هایی که قبلاً با نخ‌های پنبه‌ای یا پشمی استفاده می‌شدند، همچنان با گلدوزی برزیلی استفاده می‌شدند، اما درخشش آن باعث پیشرفت‌های جدید در دوخت‌های سه بعدی شد.

زمانی که نخ ابریشم مصنوعی در ایالات متحده شروع به تولید کرد، گلدوزی برزیلی جای پای خود را در قلب صنعتگران آمریکایی سوزن باز کرد. تا سال ۱۹۷۹، شرکت آمریکایی ادمار (EdMar) برجسته‌ترین تولیدکننده نخ ریون در بازار جهانی بود.

در سال ۱۹۹۱ انجمن بین المللی گلدوزی برزیل برای حفظ و نوآوری این سبک منحصر به فرد گلدوزی تشکیل شد. این انجمن از نظر وسعت بین‌المللی است و عضویت برای هر کسی که می‌خواهد نحوه دوخت طرح‌های برجسته را با نخ‌های ابریشم مصنوعی براق بیاموزد آزاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا