آموزش گلدوزی روی کارگاه

در این درس می خوام در مورد گلدوزی روی کارگاه، انتخاب و استفاده از کارگاه ها و آموزش گلدوزی روی کارگاه به صورت 100% رایگان و ساده و کاربردی توضیح بدم. کارگاه به عنوان چارچوب و قالبی است که شما در اطراف پارچه به منظور گلدوزی قرار می دهید.

آموزش گلدوزی با کارگاه

در صورتی که از کارگاه گلدوزی یا قالب برای کوک زدن استفاده کرده باشید، بهترین روش به منظور شروع کار با کارگاه با روش های پیشرفته گلدوزی است.

انتخاب اندازه کارگاه گلدوزی

من ترجیح می دهم از کارگاهی استفاده کنم که کمی بزرگ تر از طرح گلدوزی برای کار کردن من باشد. این به شما اجازه دوختن و کوک زدن بدون تغییر دادن موقعیت پارچه یا کارگاه را توی طول دوختن میده.

(((یکی از بهترین انواع کارگاه های گلدوزی، کارگاه نورگه هست. کارگاه نورگه جنس خیلی خوبی داره و در انواع سایزها و شکل ها و رنگ ها موجوده.)))

گلدوزی روی کارگاه

شکل زیر نمونه ای از طرح های گرفته شده و رسم شده روی پارچه گلدوزی را توی کارگاه نشون میده. این بحث وجود دارد که چه اندازه ای از کارگاه مورد استفاده قرار میگیره، الگوی خود را بر روی پارچه کپی کنین و حلقه کارگاه را روش بزارید. در صورتی که وضعیت الگو نسبتا توی کارگاه قرار بگیره، شما کارگاه مناسبی را انتخاب کردید.

در صورتی که الگو بیش از حد نزدیک به لبه ها باشه، بهتره اندازه کارگاه را تغیر بدید. در صورتی که شما روی قطعات بزرگی کار می کنین، من پیشنهاد می دهم تا از کارگاه 6 اینچ (یا کوچک تر) به منظور گلدوزی بر روی پارچه گلدوزی استفاده کنین. از کارگاه های بزرگ (8 اینچ و بیشتر) برای دوره زمانی طولانی استفاده نکنید. کار کردن با انها و در دست گرفتن آنها سخت است و در طولانی مدت به دلیل در دست گرفتن کارگاه مشکلاتی در زمینه سلامت دست شما بروز می کند.

گلدوزی با کارگاه

گلدوزی با کارگاه

به صورت کلی دو نوع کارگاه وجود دارد: جانبی و لبه ای. کارگاه های صاف اساسا از چوب و یا فلز هستند. کارگاه هایی با لبه اغلب از پلاستیک ساخته می شن. تصور می کنید که هر دو روش مثل هم هستند. تنها چیزی که در این مورد اشتباه این که شما لبه را در بالا یا پایین حلقه تنظیم کنید و این بسته به راحتی شماست.

من ترجیح میدم که لبه بر روی لبه بالای کارگاه تنظیم بشه. تنظیم به روش خودم را به شما پیشنهاد می دهم. در اینجا عکس هایی وجود دارد که لبه کارگاه را نشان می دهد:

آموزش گلدوزی با کارگاه

آموزش گلدوزی روی کارگاه

آموزش قرار دادن پارچه در کارگاه گلدوزی

پیچ و مهره را در بالی حلقه کارگاه را شل کنید و حلقه های داخلی و خارجی را از هم جدا نمایید.

حلقه داخلی را در زیر سطح کار قرار بدید پارچه را روی حلقه داخلی قرار بدید . الگوی در وسط حلقه باشه.

کار با کارگاه گلدوزی

علاوه بر این پیچ حلقه خارجی را شل کنین تا قرار دادن آن بر روی حلقه داخلی آسان تر میشه و حلقه خارجی را روی حلقه داخلی فشار دهید. زیر دستتون یه سطح صاف باشه راحت کارگاه ها روی هم جا می افتند .

طرح گلدوزی روی کارگاه

پیچ را تا حدود نصف سفت نمایید.

خیلی  آروم شروع به کشیدن پارچه کنین، پارچه را در اطراف کارگاه حرکت بدید به شکلی که الگوی گلدوزی در مرکز پارچه قرار گیرد و پارچه ثابت بشه.

پیچ را کامل سفت کنین وقتی که مطمئن شدید که پارچه محکم شده سرجای خودش.

با دو تا انگشت خودتون روی پارچه ضربه بزنید. آیا وضعیت پارچه خوب به نظرمیرسه؟ باید صداش مثل تبل باشه در این صورتکه  کار شما درست بوده.

در صورتی که شما تلاش می کنید تا الگوی گلدوزی یا خیاطی را روی کارگاه محکم و سفت کنین حلقه را به سمت بالا بکشید، کارگاه را بر روی سطح به سمت پایین با یک دست نگه دارید در حالی که شما پارچه را با دست دیگر می کشید. این روش به شما تسلط بیشتری به کار می دهد و بنابراین برای گلدوزی ها با تعداد زیادی از جزئیات کاملا مناسب است.

دستورات مربوط برای استفاده از کارگاه گلدوزی

 ۱- کارگاهتت را تمیز کن.

کارگاه مقدار زیادی جرم و میکروب در زمان دوخت شما به خود می گیرد. چربی موجود بر روی دست شما به کارگاه منتقل میشه که باعث کثیفی کارگاه بشه . این وضعیت در صورتی قابل مشاهده است که شما گلدوزیتون را از حلقه کثیف برمی دارید.

برای تمیز کردن کارگاه های پلاستیکی شما می توانید از مایع ضرف شویی و آب استفاده کنید و یا این که روش الکل بکشید. من معمولا از الکل استفاده می کنم چون راحت و سریع هست. برای کارگاه های چوبی، استفاده از الکل برای تمیز کردن کارگاه بهترین گزینه هست.

۲- از کارگاه بزرگ بری طولانی مدت استفاده نکنید.

چنان چه قبلا هم گفتم، کارگاه های بزرگ برای استفاده در طولانی مدت سخت و دشوار هستند. وقتی من میگم کارگاه بزرگ، منظور من کارگاه 8 اینچ و بزرگ تر هست. کارگاه بزرگ در دست گرفتنش سخت هست و میتونه باعث مشکلات و ناراحتی ها جسمی بشه.

زمانی که در ابتدا من کار را آغاز کردم، الگوهای گلدوزی بزرگی را بر روی کارگاه های 8 و 10 اینچی انجام داده ام. این موضوع باعث شد تا دستم درد بگیره. این باعث شده تا از کار گاه های 6 اینچی (سایر 6) استفاده کنم. گلدوزی ها را بر روی کارگاه برای بیش از دو روز نگه ندارید. زمانی که بر روی پروژه ای کار می کنین، تلاش کنید که آن را برای مدت طولانی بر روی کارگاه نگه ندارید. نگه داشتن طولانی مدت کارگاه بر روی پارچه منجر به ایجاد چین و چروک میشه که قابل رفع شدن نیستند.

انواع دیگر کارگاه و قالب های گلدوزی

از رایج ترین انواع کارگاه های گلدوزی از نظر جنس ساخت، می‌توانیم به ۳ مدل زیر اشاره کنیم:

علاوه بر کارگاه های چوبی، ژله ای و پلاستیکی استاندارد، انواع دیگه ای هم از قالب ها و کارگاه ها مثل کارگاه های دو حلقه ای، چفتی و کارگاه های پیچکی وجود دارند.

قالب های چفتی

رایج ترین نوع این قالب ها میتونم به قالب های چفتی اشاره کنم. آنها  به صورت قالب مربعی شکلی هستند که از PVC ساخته شده است. بست های پلاستیکی پارچه را در قالب پلاستیکی در اطراف لبه ها حفظ می کنه.

کارگاه های دو حلقه ای

این کارگاه ها دو طرفه هستند و برای طولانی مدت بین دو کارگاه قرار می گیرد. یک کارگاه بر روی یک لبه قرار می گیرد در حالی که شما روی دیگری کوک می زنین. این کار به شما اجازه گلدوزی بدون نگه داشتن کارگاه را میده. حرکت رو به پایین این کارگاه ها به شکلی هست که کار را محکم می کنه. من معمولا پشت کارمم چک می کنم، این کارگاه ها برای استفاده در طولانی مدت خسته کننده هستن.

قالب های لبه ای

قالب های لبه ای به صورت سنتی برای دوخت ضربدری شماره دوزی استفاده میشن، اما ازشون می تونیم برای گلدوزی هم استفاده کنیم. اینها برای قطعات بزرگ مناسب اند. این ها روشی کمتر موقتی برای دوختن بر روی پارچه هستند و گلدوزی شما را به صورت محکم بر روی کارگاه نگه می دارند. این قالب ها هم بزرگ تر هستند و اغلب کف و لبه دارند.

((( برای خرید انواع قالب و کارگاه گلدوزی و سایر لوازم و وسایل گلدوزی با کیفیت بالا و قیمت مناسب، میتونید به فروشگاه آنلاین وبسایت هنری مراجعه کنید. )))

سوالات متداول در آموزش کار با کارگاه گلدوزی

۱- آیا گلدوزی هایم را روی کارگاه نگه دارم؟

اگر کارگاه به اندازه‌ای بزرگ است که کل طرح را در بر بگیرد، می‌توانید پارچه را در کارگاه بگذارید، اما بهتر است که پس از اتمام دوخت، کشش را کمی شل کنید. اگر کارگاه شما کوچکتر از طرح شما است، پس از اتمام دوخت، قطعاً باید پارچه را بیرون بیاورید.

۲- کارگاه گلدوزی را چگونه تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن کارگاه پلاستیکی می تونین از مایع ضرف شویی و آب و برای کارگاه چوبی از الکل استفاده کنین.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا